Om bogen

Her på bloggen har man kunne følge vores bogprojekt om digital kommunikation, som blev til bogen “Lyt til elefanterne – digital kommunikation i praksis”. Den udkom oktober 2009 på Gyldendal Business.

Få sneak-peak
Du kan se indholdsfortegnelsen og læse kapitel tre gratis her på bloggen (som pdf).

Lyt til elefanterne - digital kommunikation i praksisHvad handler bogen om?
Bogen handler om digital kommunikation. Det er en bog om, hvordan man bruger digitale medier, men lige så meget en bog om det paradigmeskifte, som de digitale medier fordrer. Det er ikke længere nok at skubbe et budskab ud til en gruppe modtagere. Brugerne skal i fokus, for det er dem, der udgør netværket og former indholdet.

Vores udgangspunkt er, at det ovenpå spin-bølgen nu er blevet tid til at flytte fokus til en åben, lyttende og inkluderende kommunikation, som tager udgangspunkt i digitale medier. Det forudsætter en opgradering af hele organisationen.

Der dukker hele tiden nye sociale fora, applikationer og kommunikative hjælperedskaber op, og det giver derfor ikke mening at beskrive internettet, som det ser ud i dag, da det allerede i morgen tager en ny form. Der er dog nogle grundvilkår, som nye tiltag baserer sig på, og det er disse grundlæggende strukturer, vi ønsker at kortlægge i bogen.

Hvad har mode, mødre og politik til fælles?
Tja, alle brancher prøver kræfter med digital kommunikation og bliver stadig mere professionelle. Vores udgangspunkt for bogen var den politiske digitale kommunikation i Danmark. Men vi fandt hurtigt ud af, at det ikke nødvendigvis er der, det rykker. Derfor forsøger vi at holde trit med andre brancher, der tør og vil mere med nettet end det politiske miljø. Der er en naturlig rollefordeling mellem os; Anna er trendspotteren, der holder øje med modebloggene, mens Astrid står for mødre/baby-segmentet. Vi deler passionen for politisk kommunikation, i særdeleshed når det foregår digitalt.

Hvorfor skriver vi bogen?
Vi har begge længe beskæftiget os med kommunikation og kampagne i det politiske – både på Christiansborg, på Københavns Rådhus og i det private erhvervsliv. Vores mål var at skrive en bog om digital kommunikation, der giver et reelt billede af muligheder såvel som alle de udfordringer, man som professionel kommunikatør står over for, med overgangen fra analog til digital kommunikation.

Vores tid i organisationsverdenen har givet os erfaring med, hvilke interne processer man skal tage højde for, når man vil i gang med at forny og fremtidssikre kommunikationen. Det er ikke de samme tiltag, der virker for alle. Men udgangspunket er, hvordan man bedst kan mobilisere, kommunikere og forandre via digital kommunikation. Astrid Haug kom begejstret hjem fra USA i 2004 efter at have set, hvordan amerikanerne griber kampagnekommunikationen an, mens Anna Ebbesen fik suset via langdistance og senere fik omsat alle idéerne til handling på radikale.net.

Hvordan skrev vi bogen?
I researchprocessen foretog vi interviews med en række eksperter på området og lavede casestudier. Og så brugte vi selvfølgelig internettet til at afsøge den digitale andedam. Vi bloggede, twittede og bookmarkede, og alle handlingerne er samlet her på sitet. Undervejs fik vi en masse spændende input og kommentarer undervejs. Selve bogen skrev vi i Google Docs for at sikre, at ingen filer blev overskrevet eller gik tabt i indbakken. Samtidig giver Google Docs et godt overblik, når man, som Astrid, har skrevet bog morgen, formiddag og sen aften under barsel, eller som Anna har skrevet bog eftermiddag, aften og nat samtidig med arbejdet i Advice Digital.

Vi har undervejs fundet stor inspiration blandt gode, erfarne bloggere. Og en af de ting, der går igen er, at bloggerne skriver, som de har lyst til, og så kan folk læse med, hvis de kan lide det. Sådan har vi det også – vi blogger om, hvad der rører sig inden for digital kommunikation i Danmark og nogle gange i udlandet, men vi begrænser os ikke til den ene eller anden område.

Hvem har vi snakket med?
Vi har i vores research været i dialog med eller interviewet en række kloge og hjælpsomme folk. Nogen er citeret i bogen, mens mange interviews blev brugt som led i at indsnævre feltet og blive klogere.

Om selve bloggen
Vi bruger det temaet Standardtheme
Vores blog er en WordPress-blog
Billederne er vores egne eller udgivet på Flickr under Creative Commons
Tak til René for hjælp med setup