Et nyheds-scoop for Facebook

En række amerikanske medier lancerede i torsdags i samarbejde med Facebook en social nyhedslæser-app. Her kan Facebook-brugerne læse artikler fra en række medier gratis i Facebook, uden at skulle over på sitet. Det gælder bl.a. Washington Post, Guardian, The Daily og The Independent (som dog er placeret på deres eget site). Wall Street Journal lancerede for nylig en lignende app.

Mediernes strategi overfor Facebook synes at være: ”If you can’t beat them, join them”.

Facebook = win

Samarbejdet er uden tvivl et scoop for Facebook, idet de opnår, at folk bruger endnu mere tid på Facebook, og brugerne ikke bliver ledt væk fra sitet og over på mediernes hjemmesider. Delingen af artiklerne foregår automatisk, eller “frictionless”, som Mark Zuckerberg udtrykte det ved lanceringen i torsdags. Det giver samtidig Facebook adgang til endnu flere data om brugernes nyhedsforbrug.

Brugerne = (win)

For brugerne er det en fordel at man kan blive på Facebook og læse nyheder. Alt hvad man klikker på bliver registreret på ens profil og dukker op i ”tickeren” (den nye boks i højre side af ens Facebook), så ens venner kan se, hvad man læser. Er man ikke interesseret i denne automatiske deling, kan man stadig læse nyhederne på mediernes egne sites, eller man kan slette en uheldig automatisk opdatering. Brugerne har altså et valg, om de vil dele deres nyhedslæsning med andre. De får mulighed for at lade sig inspirere af eller snage i, hvad deres venner læser. Fra et demokratisk perspektiv kan man håbe, at flere bliver eksponeret for kvalitetsnyheder, som opvejer Facebooks ry som sladder- og spilcentral. Nogen kan nok blive trætte af at se, hvad andre læser, men så kan man jo vælge ikke at modtage deres opdateringer fremover.

For brugerne er dog efterhånden ikke længere deling, der bliver efterspurgt, men effektive filtre. Som den digitale konsulent Mindy Finn skrev på Twitter efter Facebooks lancering:

Medierne = ?

Rollen som filtre kan medierne tage på sig. Som jeg forklarer det til Mediawatch:

”Med Guardians nyhedsapp kan man få artikel-anbefalinger fra avisens tech-redaktør for eksempel, så avisen tager rollen som filter med over på Facebook. Vi bliver selvfølgelig inspireret af, hvad vores venner læser, men det er jo ikke sikkert, at man deler alle sine interesser med dem, og de kan heller ikke nødvendigvis overskue, hvilke fem nyheder, man skal have læst, inden man går i seng.”

For medierne ligger fordelen ved det nye samarbejde i, at deres nyheder bliver mere synlige og kan nå flere brugere. Men som applikationerne er udformet i dag, er der ingen annoncer, og det er dermed svært at se, hvori mediernes fortjeneste ligger.

CEO i Washington Post Company, forklarer på mashable.com:

“We’re trying to get the product right. We’re trying to get market share. We’re trying to see how big we can make it. I want the whole company to learn about social reading and social news. This is part of the future of news.”

Det læser jeg som, at han siger: Vi tjener ikke penge på det nu, men vi håber at kunne komme til det engang. Spørgsmålet er om det er gennem annoncer på Facebook eller ved at kræve penge for artiklerne.

Et andet påtrængende spørgsmål er, om medierne med dette samarbejde har opgivet at lave deres egne sociale løsninger, eller om de endelig har forstået, at man ikke skal se Facebook som en konkurrent, men som en del af løsningen? Konsulent Jon Lund siger til Mediawatch:

”De (medierne) har overgivet sig til tanken om, at Facebook er det sted, hvor folk taler samen, så hvis de fører samtalen der, får de mere debat, end hvis de holder den på egne sites. Det rykker ved identiteten som nyhedsproducent, men det giver heller ikke mening at kæmpe imod udviklingen, for så risikerer man at dø.”

Del og hersk-strategi

Debatten ruller nu i forhold til, hvad Facebook egentlig har adgang til med deres dele-knapper. For selv hvis man ikke trykker på dele-knappen, og selvom man ikke er logget ind på Facebook, kan Facebook spore ens færden på sites med dele-knappen. Som Riva Richmond skriver på New York Times’ Bits blog:

”Facebook can find out an awful lot about what you do online even when you’re not on Facebook.”

Det gælder dog ikke kun for Facebook, men også for Twitter og Google+ deleknapper, forklarer journalism.co.uk.

Related Posts with Thumbnails

Wow. It's Quiet Here...

Be the first to start the conversation!

Leave a Reply:

Gravatar Image