Sådan har partierne klaret sig på sociale medier

Her på valgdagen er det tid til at gøre status på partiernes brug af sociale medier. Hvem har toppet, hvem har floppet, og hvem holder skansen i midten af skalaen? Til at hjælpe med at uddele karakterer til partierne har jeg fået hjælp af de to digitale eksperter, Trine-Maria Kristensen og Anna Ebbesen.

Trine-Maria Kristensen har uddelt et enkelt 10-tal og ellers været rundhåndet med 7-tallerne og derunder. Hendes overordnede vurdering lyder:

”Det der præger min karaktergivning er at jeg generelt synes engagementet fra de enkelte poltikere har været for lavt.”

Den mest uddelte karakter er 7-tallet: ”Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets/fagelementets mål” og så heller ikke mere. Partierne har gjort, hvad man kunne forvente, men heller ikke eksperimenteret eller satset særligt på det digitale. Anna Ebbesen giver her en karakteristik af en række af partiernes digitale indsats:

“Fælles for SF, Liberal Alliance, Konservative og Enhedslisten er, at de ikke har forsøgt sig med andet end en Facebookprofil, lidt billeder på Flickr og videoer på Youtube. Det er standardpakken, som alle nu har, som en del af deres valgkampskit. Enkelte kandidater fra de forskellige partier gør det rigtigt godt, som fx Trine Mach, Lene Espersen, Simon Emil Ammitzbøll og Johanne Schmidt Nielsen for at nævne nogle få. Ingen tvivl om, at deres engagement på sociale medier også har effekt på deres popularitet. Men det er ikke engagementet og kampagner på sociale platforme som slår i øjnene, når man ser på partiers sites eller tiltag i kampagnen.”

Den største uoverensstemmelse i karaktererne er hos Socialdemokraterne, som svinger fra 7 til 12. Konsulent Trine-Maria Kristensen forklarer sit 7-tal således:

”Hos Socialdemokraterne er deres fantastiske app og deres gode intentioner ikke fulgt op med politikere, der deltager. Jeg savner ganske enkelt fremtrædende personer som påtager sig at engagere og inspirere og debattere med folket i valgkampen (og gerne også mellem valgkampene) i det parti. Hvis vi alene skule kigge på inddragelse af teknologi, opbygning af apps, så mener jeg Socialdemokraterne skulle have 12.”

Det er netop med fokus på den teknologiske satsning hos Socialdemokraterne, at jeg svinger mig op på et 12-tal. Dernæst havde Helle Thorning-Schmidt den første søndag i valgkampen et live-valgmøde på Facebook, som tidligere beskrevet her på bloggen. Det kunne man godt have brugt mere af i valgkampen, og er det hende, der ender i statsministerbilen, vil vi forhåbentlig se meget mere digital borgerinddragelse.

Dansk Folkepartis digitale indsats har tidligere været kendetegnede ved at være så godt som ikke-eksisterende. I denne valgkamp har Pia Kjærsgaard dog haft en Facebook-side. Anna Ebbesen siger om den:

“Profilen fungerer og man har vitterligt fornemmelsen af, at det er Pia, der gemmer sig bag opdateringerne. Hun går til modstanderne og fremlægger holdninger, som kun Pia Kjærsgaard kan gøre det. På deres hjemmeside kan man spille Pia Banko, se valgfilm og ellers følge med i partiets aktiviteter. Skulle man give karakterer ud fra målgruppen, burde man nok svinge sig op til 10.”

Venstre har satset på en række Facebook-apps i denne kampagne, men Anna Ebbesen efterlyser interaktionen:

“Sociale medier synes at været tænkt mere ind i alle dele af kampagnen, men man kan kun “like” og ikke deltage aktivt i valgkampen. Karakteren gives her for at forsøge sig og satse, men uden at finde andet end den personlige form. Flere af de fremtrædende venstrefolk er nemlig yderst naturlige på Facebook, og formår at bruge mediet til at styrke deres forhold med vælgerne.“

Radikale er det parti, som samlet set har gjort det bedst på sociale medier. Det forklarer Trine-Maria Kristensen således:

”Jeg synes mange af de radikale – både støtter og partisoldater har brugt sociale medier -som en platform for debat. Det er dem jeg synes har fyldt mest i min informations-strøm, og jeg er behørigt imponeret over at @vestager under hele valgkampen ikke bare har pumpet informationer ud, men også har deltaget i debatter på Twitter.”

Liberal Alliance har gjort det ganske flot, ikke mindst pga. en aktiv indsats fra de enkelte kandidater samt formanden Anders Samuelsen. Anna Ebbesen siger:

“Liberal Alliance forsøgte sig tidligere på året med app’en Freedom Fighters, som skulle få Liberal Alliances meninger ind i online-debatterne, men endte med at overtræde Facebooks regler og blev lukket. Siden er det genopstået, men har ikke fået samme opmærksomhed som før.”

De to partier Kristendemokraterne og Konservative skraber bunden. ” Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets/fagelementets mål.”

Trine-Maria Kristensen forklarer sin bundkarakter:

”Min karakter til Konservative er udtryk for, at der faktisk er kandidater som gør det godt, debatterer, deler – bruger sociale medier som udvidet forsamlingshus – men kigger vi kun på deres teknologiske anvendelse, så dumper de – måske 02 som minimalt acceptabelt.”

Artiklen er oprindelig bragt på b.dk/bluffere

Related Posts with Thumbnails

Wow. It's Quiet Here...

Be the first to start the conversation!

Leave a Reply:

Gravatar Image