Politikernes Facebook-sider drukner i deres egen succes

På politikernes Facebook-sider vælter det ind med kommentarer, ”synes godt om”-tilkendegivelser og opdateringer. I valgkampen er toppolitikernes Facebook-side blevet en uoverskuelig kakofoni af skulderklap, spørgsmål, kritik og jubelråb.

Da ikke alle synes lige godt om politikerne, kræver Facebook-siderne en løbende moderation. Socialdemokraternes webmaster Benjamin Rud Elberth forklarer det sådan her på Twitter: ”kan folk ikke skrive uden ukvemsord og had, skal de skrive på egen fb-profil. Det tager vores tid til lækker web.”
Venstres digitale chef Henrik Andersen stemmer i: ”tror @BenjaminElberth og jeg er ret enige omkring det censur. hos os, hold kodeks og der er plads.”

Et andet problem ved debatten på Facebook er, at den baserer sig på Facebooks jubelretorik – at man ”synes godt om” noget eller ”anbefaler” noget. Det lægger ikke op til en kritisk debat eller at man tager noget op, som man ikke nødvendigvis synes godt om, men som man er imod eller synes er vigtigt. Den løbende dialog for den kommende statsminister med vælgerne bør derfor ikke alene skulle læne sig op af Facebooks diskurs.

Hvis dialogen med vælgerne skal føre noget med sig, er der brug for et værktøj, der kan mere end Facebooks kommentarfunktion. Det kunne være et spørgsmålsmodul, som præsident Obama har anvendt flere gange, fx da han afholdte Twitter-vælgermøde, eller da han lod borgerne stemme på hinandens spørgsmål via Youtube.

Gode idéer er velkomne
Et andet anvendeligt værktøj er en idéstorm, som den amerikanske software-gigant Dell var de første til at lancere. Siden er Starbucks’ idéstorm blevet ganske populær.

Teknologi, kaffe – hvad er meningen? Idéstormen kan bruges indenfor en række sektorer. Således har flere danske kommuner også eksperimenteret med idéstorme, fx Skanderborg Kommune og Vejle Kommune. Se flere eksempler her.

I efteråret 20101 forsøgte fødevareminister Henrik Høegh at inddrage danskerne i sin kampagne hurtigmums.dk, men det blev ikke nogen succes. Måske fordi det var for tydeligt, at kampagnen handlede om Henrik Høegh og ikke om at ændre noget i dansk fødevarepolitik.

By invitation only
En anden måde at styrke den digitale borgerinddragelse på for politikerne ville være, hvis man kunne forfine adgangskravet. Man kunne fx afholde digitale valgmøder med begrænset antal pladser, hvor folk enten skulle gøre sig fortjent til muligheden for at stille spørgsmål (fx komme med en konkret idé til en bedre folkeskole), eller tilmelde sig efter først-til-mølle. Det vil gøre det mere attraktivt at være med og kan være med til at højne kvaliteten for dem, der deltager og for politikerne. Dette kunne kombineres med, at politikerne inviterer nogle dedikerede eller berørte borgere og eksperter til at deltage i en online-tænketank eller workshop, hvor man så før og efter kunne udbrede idéerne til en bredere skare.

Den store interesse for at komme i dialog med politikerne på Facebook her i valget viser, at tiden er mere en moden til at gå skridtet videre. Som onlinedebatten foregår i dag med politikerne er det tilfældigt, hvem der får svar på hvad hvornår – og det er derfor nemt for politikerne at undgå at svare på de kritiske spørgsmål, ligesom det er umuligt for borgerne at vide, om de får svar, når de henvender sig direkte til en politiker på Facebook.

Lad os tage et kig på de to mulige statsministerudfald efter d. 15. september. Hvad kan vi forvente os af dem, digitalt set?

Helle Thorning-Schmidt
Socialdemokraterne har haft den mest avancerede digitale kampagne ved dette valg. De har integreret deres Facebook-app på alle kandidaternes profilsider, og de har udviklet en matchende iPhone-app.

Det viser en villighed til at gå forrest, når det drejer sig om at afprøve ny teknologis muligheder for at styrke folks deltagese i valgkampen og naturligvis øge stemmetallet. Som tidligere nævnt her på bloggen savnede jeg dog en mere struktureret tilgang til, hvordan vælgerne kunne stille spørgsmål og klarhed om, hvordan svarene blev udvalgt.

At man endvidere skulle ”synes godt om” Helle Thorning-Schmidt for at stille spørgsmål, kan have en ekskluderende effekt, som kan gå an i en valgkamp. Men som statsminister skal man potentielt set kunne repræsentere og gå i dialog med alle danskerne (men naturligvis ikke på en gang).

Det er en (professionel) redaktion, der styrer Helle Thorning-Schmidts Facebook. Spørgsmålet er derfor, om hun som ny statsminister er interesseret i at inddrage borgerne løbende, eller om hun alene ser digitale værktøjer som en budskabskanal.

Lars Løkke Rasmussen

Statsministeren er selv til stede på sin Facebook-side, både med opdateringer og svar på kommentarer. Men tilfældighederne råder – hvornår er han på, hvornår kan man som borger forvente svar?
Han har nu haft magten siden april 2009, og det er der ikke kommet mange digitale tiltag ud af, og der er ingen tegn på, at hvis han fortsætter som statsminister, vil lægge stilen om.

Lad os krydse fingre for, at den kommende statsminister og dennes ministerhold har mod på at bringe dansk politik videre end Facebooks ”synes godt om”-tilkendegivelser og enstrengede kommentarmodul.

Hvad er dine digitale håb til den kommende statsminister? Kommentér her, eller skriv til mig på Twitter.

Related Posts with Thumbnails

5 Responses to “Politikernes Facebook-sider drukner i deres egen succes”

  1. Benjamin Elberth september 9, 2011 at 11:48 #

    “Som tidligere nævnt her på bloggen savnede jeg dog en mere struktureret tilgang til, hvordan vælgerne kunne stille spørgsmål og klarhed om, hvordan svarene blev udvalgt.”

    Jeg savnede også et kommentarfelt, hvor jeg kunne skrive svaret ;-)

    Helle gennemførte første søndag i valgkampen et chatmøde over Facebook, hvor vi på en fane på Helles Facebookvæg lod alle skrive spørgsmål. Helle havde mulighed for at taste sit svar eller besvare på livetv. Spørgsmålene kom igennem til hende ufiltreret, hvilket betød at hun selv udvalgte spørgsmålet tilfældigt, når hun scrollede i kommentarfeltet.

  2. Astrid Haug september 9, 2011 at 11:52 #

    Tak for forklaringen, Benjamin. Så er vi jo enige – de blev udvalgt tilfældigt :-)

    • Astrid Haug september 9, 2011 at 12:45 #

      og ps. ja, irriterende man ikke kan kommentere på bluffer-bloggen. Mange af mine pointer om politikernes brug af digitale medier kunne med rette overføres til medierne.

  3. Lea september 9, 2011 at 14:21 #

    Godt indlæg. Jeg er meget enig i, at Facebooks fan-retorik betyder meget (hvis ikke alt) for, om og hvorfor man følger en politiker på Facebook. Men faktisk synes jeg, det er meget interessant, at meget af den debat, der så rent faktisk ER på de sider (som oftest i kommentarerne) ender med at blive debat mellem fansene og ikke så meget rettet mod politikeren.

    Men super spændende område, som jeg også glæder mig til at følge fremover. :-)

    • Astrid Haug september 9, 2011 at 14:55 #

      @Lea tak! Helt enig – det er ret interessant at det i lige så høj grad er en debat mellem fans. Jeg synes også at meget af debatten på Facebook giver ganske god mening, men ambitionerne kunne da godt være højere.

Leave a Reply:

Gravatar Image