Hver tiende får de fleste politiske nyheder på sociale medier

Knap 10%, nemlig 9,6%, siger, at sociale medier er deres primære kilde til politisk information. Selvom der er 2,7 millioner danske Facebook-profiler, er det dog fortsat TV-mediet, der indtager førstepladsen som danskernes foretrukne medie til politisk information.

Det er KMD Danmark, der står bag undersøgelsen, hvor de har spurgt 1000 danskere om deres medievaner. Nogle af konklusionerne er:

- Sociale medier som kilde til politisk information er mest udbredt blandt unge og københavnere
- Nyhedsmedier på nettet har overhalet trykte aviser, når danskerne skal søge information om valgkampen.
- Den foretrukne informationskanal om politikerne er for tre fjerdedele af
befolkningen fortsat fjernsynet.
- Partiernes egne hjemmesider nævnes som en vigtig kilde til politisk
information af knap en tredjedel af befolkningen.

Det er bemærkelsesværdigt, er at en tredjedel faktisk opsøger politikernes hjemmesider. Det er mere populært blandt de 18-34-årige (37%) end blandt de 50-65-årige (25%). Dernæst vil knap 20% primært søge politisk information gennem fysiske vælgermøder.

Fra 0 til 10%
Derimod er det mindre overraskende, at TV-mediet er det mest populære, eftersom danskerne i gennemsnit bruger 3 timer og 20 minutter på at se TV om dagen.

Knap 10% foretrækker sociale medier til at få politisk information. Det er altså en udvikling fra 0 til 10% på 5-6 år (Youtube startede i 2005, Facebook blev åbent for alle i 2006, ligesom Twitter blev grundlagt i 2006 – ifølge Wikipedia).

YouTube-forhåndsvisningsbillede
Videoen her er fra 2009, men den grundlæggende pointe holder stadig.

Jeg er selv en af de knap 10% af danskerne, som primært orienterer mig på sociale medier. Herfra føres man via links videre til netmedierne, blogs, kandidaternes hjemmesider eller en Youtube-video. De sociale medier er derfor ikke blot medier i sig selv, men er blevet et vigtig led i den journalistiske fødekæde.

FDIMs valgrapport fra valget i 2007 baserer sig på besøgshistorik fra et panel af 150.000 danskere. Den viste:

”Således er det kun 2,4% af panelet, der har besøgt politiske Facebook-profiler, kun 1,1%, der har set politiske YouTube videoer og 2,6%, der har besøgt partier, kandidater eller set politisk satire eller underholdning på MySpace.”

Rapporten konkluderer på den baggrund:

”På trods af meget ”hype” omkring disse sites i valgkampen er de tilsyneladende ikke rigtigt slået igennem eller blevet besøgt af den brede internetoffentlighed i løbet af valgkampen.”

Denne gang ser det ud til, der er noget om hypen.

(indlæg opdateret fredag kl. 20.20)

Related Posts with Thumbnails

2 Responses to “Hver tiende får de fleste politiske nyheder på sociale medier”

  1. Kristian Risager Larsen september 10, 2011 at 09:37 #

    I mit bachelorprojekt, Politisk deltagelse via Facebook, fandt jeg bl.a. frem til, at de sociale medier skal ses som supplement til øvrige medier, og ikke et alternativ. Det var en survey med 2200 besvarelser, Projektett var dog om, hvordan folk diskuterer politik (skriver de læserbreve, blogs, deltager i debatmøder etc.), og ikke bare, hvordan de indhentede information.

    Derfor må man sige om KMD’s undersøgelse, at man får svar, som man spørger. Det er mere interessant at se på, hvor mange der nu bruger sociale medier sekundært og tertiært,

    • Astrid Haug september 10, 2011 at 20:39 #

      @Kristian, ja det har du ret i. At 10% ser sociale medier som deres primære informationskilde er jo ret højt. Jeg har lige ændret overskriften på indlægget, så mit fokus ikke er på TV-mediet, men på det unikke i, at hver tiende rent faktisk får de fleste af deres politiske nyheder via sociale medier. Tak for din kommentar.

Leave a Reply:

Gravatar Image