Facebook-engagement skaber ikke politiske genier

Søndag kunne man på dr.dk læse, at Pia Kjærsgaard er ”et geni”, da hun er den politiker, der klarer sig bedst på Facebook målt på engagement.

Facebook-grundlæggeren Mark Zuckerberg er muligvis genial. Men at udråbe en politiker, der alene betjener Zuckerbergs værk, til at være et geni, er mildest talt fejlagtigt.

Det er i artiklen ikke nærmere forklaret, hvordan engagement er defineret, men typisk vil det være antallet af reaktioner, dvs. ”synes godt om” lagt sammen med kommentarer, målt i forhold til antal fans. Det er et social-mediebureau, der står bag analysen.

Alt er relativt
Artiklen konkluderer, at Pia Kjærsgaard relativt set klarer sig bedre end Helle Thorning-Schmidt på engagement, men ser man på de faktiske tal, er konklusionen den modsatte. En optælling søndag aften viser, at Helle Thorning-Schmidt har fået i alt 8.266 reaktioner (dvs. ”synes godt om” + kommentarer) på sin seneste 10 Facebook-opdateringer.

Til sammenligning har Pia Kjærsgaard 2.780 reaktioner på sine sidste 10 opdateringer. Pia Kjærsgaard har godt 17.000 ”synes godt om”, mens Helle Thorning Schmidt har knap 115.000. At det på den baggrund skulle gå bedre for førstnævnte på Facebook, er svært at se.

Konklusionen bliver ikke mere rigtig af at Markedsføring har bragt en tilsvarende artikel.

Mål både fans og engagement
Til gengæld er der meget fornuft i at flytte fokus i Facebook-analyser fra blot at se på antal ”synes godt om” til også at se på engagement samt på kvaliteten af de opdateringer og kommentarer, som politikeren genererer. Svarer politikeren på kommentarerne? Hvilken type opdateringer er der tale om? Det er ikke nok alene at måle på fans eller relativt engagement.


En alternativ valgplakat fra DF-kandidaten Dennis Flydtkjær

Fra ingenting til lidt mere
Dansk Folkeparti er Danmarks mindst digitale parti, hvis man ser på folketingsmedlemmernes digitale tilstedeværelse. De er i denne valgkamp gået fra ingenting til lidt mere aktivitet, primært med Pia Kjærsgaards Facebook-side. Valgplakaten i toppen af indlægget har også fået en vis digital bevågenhed. Det er dog uvist, om den også flytter stemmer.

Tilføjet: DR har i løbet af dagen ændret titlen til “Analyse: Pia Kjærsgaard gør det godt på Facebook”. Se screendump af oprindelig artikel hos Trine-Maria.

Related Posts with Thumbnails

Wow. It's Quiet Here...

Be the first to start the conversation!

Leave a Reply:

Gravatar Image