Facebook – den lille kandidats store chance

Både DR og TV2 har i denne valgkamp taget de sociale medier helt ind i TV-studiet. På TV2 har Mette Vibe Utzon her til aften vist dagens videoer, så alle de seere, der ikke selv følger med på de sociale medier, kan få det hele med. Det gjaldt Alex Ahrendtsen fra DF og Naser Khaders Stem på mig, så får du en kiosk (som dog blev bragt på bt.dk). Også en snarlig flashmob med socialdemokraten Pernille Rosenkrantz-Theil blev omtalt.

Morale? Gør noget udover det sædvanlige, og få TV-tid.

Det er i udgangspunktet kun de landskendte politikere, der har fri adgang til TV-skærmen i valgkampen. Derfor kan en sjov opdatering på Twitter, en video på Facebook eller et kampagnebillede på Flickr føre til den ukendte kandidats TV-gennembrud.

Hvad virker så?

Her er en række bud på, hvordan man som kandidat får bragt sin kampagne videre end sine 1000 Facebook-venner?

1. En sjov video. Den behøver ikke at gå over kanten, mindre kan også gøre det. Socialdemokraten Signe Wenneberg svarer på spørgsmål via sin Facebook og svarer i små videohilsner. Mon ikke DR eller TV2 en dag også viser den på TV?
YouTube-forhåndsvisningsbillede
En af de 20 små valgfilm folketingskandidat Signe Wenneberg (S) har lagt på Youtube og Facebook

2. Hele ideen med sociale medier er at de er, ja, sociale. Derfor er det helt ok at skrive noget på en anden politikers Facebook-væg, eller at henvende sig direkte til journalister på Twitter. Vi er der jo alle for at være sociale.

3. Billeder er det indhold på nettet, der først fanger øjet. Margrethe Vestager har dagen igennem lagt billeder på sin Facebook, bl.a. af kampagnebussen, som sørme også blev vist på TV2 her til aften.

En række ikke-politikere har lavet blogs, hvor de dokumenterer valgkampen i kiksede valgplakaterflere valgplakater eller parodiske billeder. Det foregår på den gratis blogs-service Tumblr (udtales ligesom tumbler i tørretumbler).

Tænk din valgkamp i flere billeder, færre ord.

Kan man kun bruge sociale medier til at komme på TV? Nej, men det er en realitet i denne valgkamp, at interessant indhold på ens Facebook eller Twitter kan give TV-tid, så hvorfor gå efter det som ukendt folketingskandidat? Men dernæst er det vigtigste, at man er til stede på de platforme, man nu engang har åbnet op for. Envejsbudskaber a la ”Stem på mig, for jeg er sej” kommer man ikke langt med. Så tag dialogen med vælgerne, såvel som med andre politikere og mediefolk på de sociale medier.

Indlægget er oprindeligt bragt på b.dk/bluffere hvor jeg blogger under valgkampen.

Related Posts with Thumbnails

2 Responses to “Facebook – den lille kandidats store chance”

  1. Mofling august 29, 2011 at 21:05 #

    Vi kan jo se at en kontroversiel video, kan få Megen omtale i stil med Mor Karen. Jævnfør dagens debat om DFs fremmedhadsvideo.

  2. Astrid Haug september 14, 2011 at 08:14 #

    enig – men med kontroversielle videoer løber man samtidig en risiko – bliver man en helt, eller bliver man hetzet?

Leave a Reply:

Gravatar Image