Der er brug for både valgplakater og Facebook

De sociale medier er vældig omdiskuteret i denne valgkamp. Kan man vinde valget på Facebook? Hvorfor twitter kandidaterne? I artiklen Ekspert: Sociale medier rykker ikke i valgkampen på b.dk siger konsulent Trine-Maria Kristensen:

”Det er politikernes våde drøm at få fat i førstegangs-vælgerne, men det tror jeg ikke, de får, fordi de er aktive på de sociale medier.”

På sin Twitter forklarer hun sit budskab i artiklen:

”Det jeg siger i Berlingske er, at sociale medier i 3 uger har 0 effekt, men at politikere som er tilstede mellem valgene godt kan en fordel!”

Det er svært at være uenig i. Sociale medier har ikke en tænd-sluk-knap, men kræver en lang, vedholdende indsats. Hvor folk sætter krydset, afgøres af det, der sker mellem valgene. Derfor har partierne også reelt været i gang med valgkampen siden EP-valget i 2009. Socialdemokraterne har fx stemt dørklokker og er ifølge Lars Midtiby tæt på målet om ½ millioner besøg på dørmåtten.

Men valgkamp handler især om tvivlerne. Og her er alle kommunikationsformer i spil.

Villy hænger på Vesterbro (foto: Astrid Haug)

P1-programmet Mennesker og Medier fredag forklarede professor Kasper Møller Hansen, at der ikke er nogle danske undersøgelser, der viser effekten af at bruge sociale medier, ligesom man heller i dansk sammenhæng kan påvise en sammenhæng mellem at stemme dørklokker og stemmetilslutningen. Faktisk nåede han frem, at man kun har kunn påvise, at valgplakater har en effekt.

Lasse Jensens to øvrige gæster, Per Rystrøm fra Operate og mig, var begge af en anden overbevisning. Partierne ved fra talrige fokusgrupper og analyser godt, hvad der virker. Og i alle demokratiske kampagnemetoders hjemland, USA, viser talrige undersøgelser, at det fysiske møde med en politiker eller partisoldat har den største effekt af samtlige kommunikationsformer. Dernæst kommer et telefonopkald og herefter skriftlig kommunikation i en eller anden form. Det er almen viden i amerikansk valgkamp og beskrevet i en række bøger, bl.a. denne.

Skulle man som folketingskandidat følge Kasper Møller Hansens argument til dørs, ville man intet foretage sig i valgkampen, udover det man plejer – deltage i nogle møder og måske have et læserbrev i lokalavisen. Men med mindre kandidaten har været i landspolitik i et årti og har en fast trofast vælgerskare, er der næppe mange, der vil huske navnet, når de står i stemmeboksen.

Derfor hænger samtlige kandidater da også valgplakater op. Ligesom størstedelen har en Facebook-side, hvor de kan holde deres sympatisører informerede og motiverede gennem valgkampen. Også partiformændene, der ellers har uhindret adgang til TV.

Indlægget er oprindeligt bragt på b.dk/bluffere hvor jeg blogger under valgkampen.

Related Posts with Thumbnails

Wow. It's Quiet Here...

Be the first to start the conversation!

Leave a Reply:

Gravatar Image