Høflighed i den digitale tidsalder

I dagens Berlingske udtaler jeg mig om høflighed i den digitale tidsalder. Da jeg pt er i udlandet, skrev jeg en længere smøre til journalisten, som så plukkede anvendelige sætninger til citat.

Emnet hænger en smule sammen med diskussionen om debatkultur på nettet, men aspektet med høflighed var interessant at dykke længere ned i. Dejligt at have en anledning til at gå rundt og tænke lidt længere tanker!

Høfligheden har det svært digitalt

De 40 cm, der er hen til skærmen, har skabt nok distance til, at folk ændrer adfærd over deres medmennesker. Selv de mest høflige og private mennesker betror sig til skærmen, som om den var den eneste, der læste med, og de råber af den, som var der ingen mennesker i den modtagende ende.

Det digitale har med andre ord fået mennesker til at glemme høfligheden – de 2 sekunder, hvor man tænker: ej, det kan jeg ikke – og vise sider af dem selv, som de før ville lægge en dæmper på eller skjule. At det også kan have konsekvenser for ens forhold til omgivelserne, er ved at gå op for de fleste.

Særligt overfor hinanden

Men en ting, er, at man først er ved at indse nu, hvordan man kan overskride egne grænser uden at tænke over det. Noget andet er, at man fuldstændig negligerer andres. 51 % af danskerne spørger ikke om lov, før de poster et billede af andre på Facebook. Jeg har svært ved at forestille mig, at man ville hænge billeder op af sine venner i fuld tilstand på samtlige lygtepæle i deres nærområde, uden at den handling ville opleves som værende decideret uvenlig. Og overordentlig uhøflig.

I den digitale verden har vi også ansvaret for andres liv – privat som offentlig – idet vi påvirker, hvordan den ser ud. Jeg er lige så meget en del af din sfære, som du er min. Er vi venner, fortæller vi noget om hinanden alene ved vores venskab, men i høj grad også med vores handlinger. Set i den optik burde vi være mere høflige overfor hinanden nu end nogensinde før.

Synlighed som mantra

Men i dag skal man kunne tage det, fordi man er jo sig selv, hele tiden, ik? Du har ikke noget at skjule, vel? Som med de store vinduer, beboerne ikke har lyst til at hænge gardiner for i Ørestaden – folk skulle jo nødigt tro, at jeg skjulte noget.

De digitale medier er en slags moderne udgave af landsbyens gadespejl, hvorigennem alle holdt øje med hinanden.

Vi holder hinanden fast i et jerngreb af synlighed, hvor alt rager alle, hvilket må siges at være noget af det mest uhøflige og ubehøvlede, der findes.

Høflighed er i flux

Uhøfligheden er dermed ikke noget nyt fænomen, men med digitale medier er det blevet muligt at være uhøflige på helt nye måder, der virker meget mere grænseoverskridende, fordi vi pt er ved at finde ud af, hvor grænserne går. Høflighed er dermed også i flux, da hvad, der betragtes som værende høfligt, afhænger af, hvor grænserne går.

Min oplevelse af en høflig handling, er ikke nødvendigvis den samme som din. Du kan synes min omtanke er overflødig og arkaisk – tænker alle som dig, så rykker grænserne sig.

Vær høflig overfor dig selv

Det er blevet en dyd “at være sig selv” hele tiden, men det er ikke hensigtsmæssigt for min egen mentale sundhed og mine relationer til omverdenen, at jeg “er mig selv” på alle måder, hele tiden – Hele tiden betror alle hemmeligheder, hele tiden siger det første, der falder mig ind. Jeg bruger visse talenter og egenskaber på mit arbejde; andre i privatlivet.

Og vil man opretholde den forskel i den digitale verden, skal man gøre en aktiv indsats – helt som man gør det i den fysiske verden. Der er tale om nye færdigheder, som digitale mennesker skal til at mestre.

Google som indpisker

Søgegiganten er med til at drive denne udvikling, idet Google kobler alt, hvad du har efterladt af digitale spor, sammen i en enkelt søgning. Pludselig kan man se alle facetter, som personen har fremvist på nettet – sure opstød på b.dk, hestebilleder på flickr, teenagebilleder og kærlighedserklæringer på Facebook. Spørgsmålet er, om det vil få folk til at huske deres almene høflighed eller blot forstærke tendensen om påtvunget synlighed? Andre igen er nervøse for en disneyficering, hvor ingen tør være personlige, selvom det jo var den oprindelige tanke med netværk som fx Facebook.

Vi får se!

Related Posts with Thumbnails

One Response to “Høflighed i den digitale tidsalder”

  1. Anne Marie Baugstø-Hartvigsen august 24, 2011 at 10:32 #

    Mange gode refleksjoner – likte veldig godt sammenligningen med å henge opp bilder på lyktestolpene.

    Heldigvis er de fleste ganske høflige også på nett, vil jeg si. Men folk er folk, og noen folk bare er uhøflige – enten de er online eller offline. Det er bare det at det er litt mer jobb å henge bilder på lyktestolpene enn å trykke Share på Facebook. Ellers hadde de sikkert brukt lyktestolpene også.

    Så er det en god del som bare ikke helt tenker seg om, og her får vi håpe at flere modnes etter hvert. Men det er en kontinuerlig jobb å lære opp nye nettbrukere. En ting er at det hver dag er nye voksne som begynner å bruke sosiale medier – og disse må vi ta imot og forsøke å veilede så godt vi kan. En annen ting er at etter hvert som barna våre tar nettet i bruk, må foreldre og lærere også ta ansvar for å lære dem om skikk og bruk i det digitale samfunnet – slik vi gjør i det “fysiske”. Oppdragelsen må også famne om sosiale medier!

Leave a Reply:

Gravatar Image