Tak til Johannes Andersen

Under den catchy overskrift “Facebook er spild af tid” får Johannes Andersen gennemgået nyeste fund vedr. danskernes medievaner og det politiske. Det er Gallup, der på vegne af Dansk Ungdoms Fællesråd har indsamlet datamaterialet.

Johannes Andersen konkluderer på den baggrund, at “Den megen snak om de nye mediers store betydning for fremtidens valgkamp har altså endnu ikke ret meget på sig.”. For Johannes Andersen handler det nemlig om, hvor man henter viden, før man sætter sit kryds. Her er de gamle medier stadig den største og vigtigste kilde, hvor internetaviserne har fået sig en større rolle. Som FDIM tidligere har analyseret sig frem til, så er det i sær test-dig-selv-quiz’erne, der er meget populære.

For mig at se, har sociale medier sin store rolle efter, at orienteringen har fundet sted. Og dermed stadig sin berettigelse. Sociale mediers store potentielle styrke ligger i mulighederne for interaktion, fællesskab og dialog – både i forhold til kandidaten eller partiet og brugerne i mellem. Det er dermed ikke orienteringsredskab som sådan. Når først du har samlet de kilder sammen, du gerne vil følge med i (venner på Facebook, RSS-feed af blogs eller twitterprofiler på Twitter), kan du bruge dem til at orientere dig om det politiske landskab lige nu. Men det kræver en indledende orientering, som de færreste sociale medier – særligt ikke Facebook – er bygget til. Der er ikke meget overblik i en almindelig Facebookside, som er det de fleste kandidater har.

Tag i mod Johannes Andersens gode råd

Forhåbentlig kan en analyse som Johannes Andersens skærpe brugen af de sociale medier, og ikke bare bruges som argument til at hælde dem af brættet. Som han selv skriver: “Holder man alligevel fast i dette medie, er det nok nødvendigt, at man gør lidt mere ud af dialogen, og at man måske også nedtoner det lidt pæne og formelle præg, mange af politikernes profiler har.

Det handler ikke om at RSS-feede dine pressemeddelelser ud til dine Facebook-venner. De er en forskelligartet gruppe, der har valgt at støtte op om dig. Tal til dem som det, og brug Facebook som et forum for direkte kommunikation, og ikke som endnu et outlet for mere monolog. Hvis du har brug for aktivister til at gå med dig ud på gaderne med glade budskaber under armen, så er det her, du skal opdyrke dem. Det er ikke en forstærker og dine venner er ikke det samme som Ritzau. Det handler om mennesker.

Mange af mine do’s and don’t til kommunalpolitikerne på nettet, dur stadig i denne sammenhæng.

Related Posts with Thumbnails

4 Responses to “Tak til Johannes Andersen”

  1. Christian Schwarz Lausten februar 16, 2011 at 11:19 #

    Jeg læste også klummen og var også lidt irriteret over det ensidige fokus på facebook som markedsføringsværktøj overfor vælgerne. For mig at se er der en række andre aspekter, der er ligeså interessante for den enkelte kandidat/politiker:

    - signalet om åbenhed og let tilgængelighed for alle
    - muligheden for en nem og direkte adgang til ganske almindelige danskeres hverdagsudfordringer -og tanker
    - en uforpligtende beta-legeplads for politikerens ideer og tanker, hvilket giver alle et interessant indblik i den politiske proces – backstage

    Johannes Andersen læser tallene ud fra en traditionel markedsførings -og eksponeringsvinkel, og det er ret beset kun en lille del (måske den mindste) af potentialet i sociale medier i politiske sammenhænge.

    • Anna Ebbesen februar 17, 2011 at 13:33 #

      Meget enig!
      Mest af alt interesserer Johannes Andersen sig vist for, hvordan vi danskere orienterer sig politisk. Altså hvilke medier vi anvender, for at finde ud, hvem vi skal stemme på. Den tilgang bærer også præg af at være noget, der sker i valgkampen og ikke løbende.
      Der tages dermed hverken højde for den kontinuerlige relation eller på, at de fleste politikere er en del af et parti, hvor kommunikationen med medlemmerne er en yderst vigtig del af deres virke.
      Og det irriterede også mig ;-) Men som sagt, håber jeg inderligt, at det vil få folk til at se, at sociale medier IKKE skal anvendes til tomme monologer. Desværre lirer mange fortsat paroler af, i stedet for at være nærværende og agere som det menneske de også er.
      Johannes Andersen medgiver, at der kan være et potentiale vedr. sociale medier og politisk kommunikation, men tænker det fortsat i den meget lukkede envejs form. Det ville være skønt, hvis en så seriøs forsker som Johannes Andersen, også ville se på den sociale dimension, og netop se dem i en social kontekst.
      Phd. anyone? Eller speciale?

  2. Astrid Haug februar 21, 2011 at 10:24 #

    Diskussionen for eller imod at bruge sociale medier i valgkampen minder mig lidt om diskussionen om valgplakater – virker de overhovedet? Ingen (ok, der kan være nogle få) tør dog at lade med at lave valgplakater. Både fordi det er forbundet med en del tradition og valgkampshygge at hænge dem op, og fordi man ikke vil gå glip af den effekt, de kunne have. Facebook er dog mere end den statiske synlighed, plakaterne giver. Når folk er fan af en politiker, svarer det til synlighed + personlig anbefaling.
    Artikler der afskriver sociale mediers værdi i en valgkamp har ofte den grundtese, at sociale medier skal kunne det samme som alle de andre medier, og så gerne lidt mere. Men Facebook kan noget andet og erstatter ikke tv og andre traditionelle medier – det er ikke enten eller, men både og.

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Socialdemokratiet vs. Venstre på Facebook | Gorm's blog - februar 17, 2011

    [...] Sådan vil sociale medier påvirke folketingsvalget Facebook-SWOT for folketingskandidater Kørevejledning for kommunalpolitikere på nettet Tak til Johannes Andersen [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image