Facebook Places er nu i Danmark

Så virker Facebook-places i Danmark. Funktionen er simpel: i stedet for at fortælle, hvad du synes eller laver lige nu, så kan du fortælle, hvor du er ved at “tjekke ind”. Betegnelsen er hentet fra lufthavnen, hvor du ved indtjekning fortæller selskabet, at du er ankommet.

Og hvad så?

Potentialet for lokationsbaserede tjenester er stort. Eller, det tror mange i hvert fald. Facebook har formodentlig kastet et blik på Four Squares succes, og tænkt at det kunne de gøre langt bedre. I modsætning til Four Square har Facebook nemlig allerede millioner af brugere. Four Square kræver, at du opretter dig på deres netværk og henter deres applikation til din telefon for at kunne tjekke ind. Når du er tjekket ind, kan du så se, hvem der ellers er i nærheden af venner og andre Four Square-profiler. Du kan skrive tips til stedet eller få andres anbefalinger om den bedste forret, dårligste kage eller lignende. Samtidig er Four Square også et spil, så man via mange indtjekninger kan opnå status af borgmester, og dermed “eje” et sted og samtidig vinde forskellige former for æresanmærkninger kaldet “badges”, der igen udløser points. Det er virksomheder i USA såvel som lille Danmark begyndt at bruge til at give særlige tilbud til loyale kunder. Er du månedens borgmester på Nationalmuseet, får du en lille gave, mens du får et gratis glas vin for din første tjek-ind på Bistroen KBH. Listen over danske virksomheder, der anvender Four Square på denne måde er ikke lang (Se dem i Kbh ), men det er brugergrundlaget heller ikke. Endnu.

Spørgsmålet er dog, om Four Square bliver kvalt af Facebook Places herhjemme. Med over halvdelen af danske netbrugene på Facebook har Places et muligt kundegrundlag, der langt overgår Four Square’s.

Skal alle dine venner vide, hvor du er?

Den store brugergruppe kan dog også afholde danskerne fra at gå på i hobetal. Mange har nemlig mange andre end deres “rigtige venner” angivet som venner på Facebook. Og skal ens far, chef, x-kæreste virkelig vide, hvor man er lørdag nat? Mandag morgen?

Man kan heldigvis indstille sine settings for Facebook Places, så det kun er visse venne-lister, der kan se ens indtjekning. Men det kræver jo, at man har organiseret sin Facebook-venner i lister, a la “Familie”, “Gymnasium”, “Arbejde” osv. Man kan også vælge at fortælle, hvem der IKKE må se med, og der angive navngivne venner (fx chef, far, x-kæreste), så man har en smule mere styr på ens opslag. At listeinddele vennerne kan dog anbefales at gøre generelt set, så man også kontrollerer visningen af billeder, hvem der kan tagge en i billeder osv. Det sker under “Privatlindstillinger”, vælg “brugerdefineret” og “tilpas indstillinger”.

Kom godt i gang:

- Tjek Mashables “Field Guide to Facebook Places
- Læs mere på Facebooks egen blog: “Who, What, When, and now… Where“.
- Eller denne glimrende artikel om Four Square på Kommunikationsforum: “Four Square – I’m here, so now what

Tjekket ind på mit arbejde – billedet fra telefonen og fra min profil på Facebook:

Visningen af Facebook Places-tjek-in på min profil

Related Posts with Thumbnails

6 Responses to “Facebook Places er nu i Danmark”

  1. Christian januar 5, 2011 at 13:36 #

    Når du skriver listen om Danske virksomheder, der anvender Foursquare er fx. den første Nokia. Men på denne venue, ser det ikke ud til at den er blevet “claimet” af nogen endnu. J

    Jeg ville nemlig mene, at man først kan tale om at en virksomhed anvender Foursquare, er når de claimer den. Får det er først når man har claimet, at man kan lave special offers etc. og alle brugere kunne i princippet have oprettet Nokia som venue. Det er kun dem selv der kan claime.

  2. Anna Ebbesen januar 5, 2011 at 14:09 #

    Hej Christian – tak for kommentaren! Og helt korrekt :-)
    Og det er der ikke mange, der har gjort endnu – en lille liste på http://foursquare.com/businesses/

    Mvh. Anna

  3. Christian januar 5, 2011 at 14:48 #

    Selv tak. Det ser i øvrigt ud til, at nogen af dem der har claimet sig selv ikke helt forstår konceptet med “Special offer”? For eksempel TDC http://foursquare.com/venue/12846002, hvis special offer er noget generelt for TDC kunder og altså ikke noget der kræver Foursquare-interaktion

  4. Anna Ebbesen januar 5, 2011 at 15:35 #

    Enig – det samme kan siges for Gunbritt http://foursquare.com/venue/196627
    Rabatkoden på 5% er ikke tjek-in-betinget, men blot noget de giver til besøgende, der klikker forbi og som kun kan bruges i deres webshop…
    Men jeg håber jo, at der vil komme nogle innovative tiltag i stil med: http://earthjustice.org/features/using-foursquare-for-environmental-causes Måske endda under valgkampen? Det kunne være sejt med aktive plakater på den måde…

  5. Mofling januar 6, 2011 at 11:41 #

    Det er svært at spå, specielt om fremtiden, som Storm P sagde, spørgsmålet er om folk gider at checke ind efter noget tid?

    Jeg bruger 4SQ men må indrømme at jeg glemmer at checke ind flere gange end jeg husker det.

    Glæder mig dog til at se hvad der sker.

  6. Anna Ebbesen januar 14, 2011 at 14:47 #

    Hej Mofling – enig. Selv er jeg ret påpasselig med FB-places for ikke at spamme folk :-) At folk kommer på arbejde, er jo ikke så spændende, mens det er sjovere at se, om ens venner OGSÅ er, der hvor man selv befinder sig. Så fremt man var et sjovere sted… Og gerne vil findes…

Leave a Reply:

Gravatar Image