Intranettet er mere end kantinemenuen

I to dage har jeg siddet i et lokale på Teknologisk Institut i Høje Taastrup og hørt på ni kapaciteter indenfor intranet og sociale medier, ligesom jeg selv var på scenen (se program). Det overordnede spørgsmål var, hvordan det nye – dvs. sociale medier – og det gamle – intranettet – spiller sammen. Tager sociale medier over for intranettet, eller komplimenterer de hinanden? Svaret er langt fra entydigt, men ingen ville dog helt afskaffe intranettet. Til gengæld er der mange bud på, hvordan det kan udvikles, så det bliver mere relevant, anvendt og kan blive en økonomisk gevinst for virksomheden.

Intranettet har et dårligt ry. Det er her, man finder kantinemenuen. Heldigvis er der er masse ting, man kan gøre ved det. Jeg har på baggrund af konferencen samlet ti konkrete bud på, hvordan man kan forbedre den interne kommunikation, herunder intranettet. I parentes nævner jeg hvilke oplægsholdere der gav mig den inspiration.

1.     Det handler ikke om kanaler, men om at involvere medarbejdere og kunder. Tænk interne idéstorme og kunderservice som et community – cases: mint.com , innocentive.com, Insite – TDCs idékatalog  (Jacob Boetter, Lars Alling Pedersen).

2.     Lav videoer – lær af Aarstiderne, Common Craft Show m.fl., der laver korte amatørvideoer. Fx små videoer til intern læring eller til dialog ml. direktør og medarbejdere, som i DSB. Spring ud i det! (Jacob Boetter, Kurt Kragh Sørensen, Ulrik Grimstrup)

3.     Tænk intranettet visuelt – billeder og videoer hitter på nettet, så hvorfor ikke tilføje en visuel dimension på intranettet? (Natasha Friis Saxberg)

4.     Start i det små – fx blogs og udvalgte debatter. Ikke alt skal debatteres (Marianne Livijn).

5.     Se på hvilke eksterne sociale værktøjer, der hitter og tænk dem internt, fx tagging på intranet, lokationsbaseret information i virksomheder med geografisk spredning, deling af præsentationer som på Slideshare (Natasha Friis Saxberg).

6.     Vind en pris, fx Dansk Intranet-pris eller en international pris. Det fører respekt og ressourcer med sig og er en oplagt måde  at synliggøre jeres succeser med intern kommunikation (min egen konklusion).

7.     Få intranettet til at tjene penge til virksomheden, ved at booste salg eller optimere processer. Fx ved at gøre det synligt på infoskærme, hvem der sælger bedst lige nu, eller fx ved at gøre det nemmere for nye medarbejdere at få visitkort, nøgler etc. direkte via intranettet (Kurt Kragh Sørensen).

8.     Få alle medarbejdere med, også dem der ikke sidder ved en skærm hele dagen, men som kan fanges på mobilen. Fx ved at udbyde interne nyheder og  telefonnumre som en app (Lars Alling Pedersen).

9.     Lav en laaaaang liste over de opgaver, som intranettet kan løse og gøre. Prioritér de 5-10 vigtigste opgaver, som skal lægge på forsiden af intranettet (Kurt Kragh Sørensen).

10. Brug intranettet til at implementere forretningsstrategien og værdierne – her er der point at hente hos ledelsen (Kurt Kragh Sørensen).

Derudover var der nogle spændende cases fra nogle store danske virksomheder – TDC, DSB, DR og PFA Pension. Virksomheder, som alle har taget nogle skridt i retning mod at gøre intranettet mere socialt, og som aktivt kommunikerer på sociale medier, med de succeser og udfordringer, der følger med (bl.a. DR Partisan, som er blevet diskuteret på Kforum).

Related Posts with Thumbnails

Wow. It's Quiet Here...

Be the first to start the conversation!

Leave a Reply:

Gravatar Image