#NMD2010 for nye og gamle mediefolk

Så blev det den tid på året igen – hvor mediefolk fra nye og gamle medier mødtes til  New Media Days 2010, denne gang i Carlsbergs tappehal.

The buzz
Buzz’en fandt sted via Twitter og i de store åbne lokaler over en ipad. Det var årets must-have status-item. På Gignal kunne man følge tweets fra eventen ud fra geolokation og hashtag #nmd2010.

Kvinden bag Gignal, Natasha Friis Saxberg multitasker under en session.

En del af buzz’en er naturligvis en løbende evaluering af arrangementet. Nogen vil have mere markedsføring, andre mere hands-on, og igen andre noget mere avanceret fremtidsforskning. Måske nogen synes, det var for teknisk (men dem kender jeg så ikke nogen af…). Der er ingen tvivl om, at det er svært at gøre alle tilfredse, men for mig var #nmd2010 langt hen af vejen et super arrangement.

Go figure!
Den session, som gjorde størst indtryk på mig, var Amanda Cox fra grafisk afdeling på New York Times. Hun sparkede onsdagen i gang med et oplæg om mediehusets formidable infografikker og datavisualiseringer, som gjorde de cirka 200 tilstedeværende mediefolk grønne af misundelse. Så kan vi bare håbe, at det sætter gang i noget idéudvikling rundt omkring. En af de grafikker, hun viste, var en kortlægning af, hvad amerikanerne bruger deres tid på.

Jeg kunne ikke deltage i alle sessions, men DieSpace skulle efter sigende være rigtig fedt – man skulle nok have været der selv… (her fra en tidligere event) YouTube-forhåndsvisningsbillede


It’s a man’s world – eller hvad?
Jeg kunne ikke undgå at bemærke, at programmet var tætpakket med mandlige talere. 51 styk vs. 7 kvinder – dertil kommer dem, der ikke var billeder af i kataloget (moderatorer er heller ikke talt med, men det gør ikke den store forskel). Spørgsmålet er, om det er et branchefænomen (ja til dels), eller om mændene bare popper op i hovedet på arrangørerne, før kvinderne gør. En diskussion som også Trine-Maria Kristensen har rejst på sin blog.

Jeg vil undlade at liste alle de kompetente kvinder i branchen, som man kunne have programsat, men jeg er da på sin vis glad for at være en af de syv heldige kvinder, der fik lov at komme på scenen. Hvad får man så for ulejligheden? En optrækkelig robot, som desværre ikke virker. Sidste år var taler-gaven et termokrus med teksten ”New Media Days” (jeg nævner det bare, fordi nogen måske spekulerer over, hvad der mon er i de fine pakker til talerne).

Tak til arrangørerne for faglig inspiration og til deltagerne for godt selskab!

Related Posts with Thumbnails

4 Responses to “#NMD2010 for nye og gamle mediefolk”

  1. Martin Launey november 12, 2010 at 11:06 #

    Hej Astrid

    Tak for en kort opsummering NMD2010.

    Super lækker grafik fra Amanda Cox – Wauw. Der var flere på kontoret der havde omtalt det som noget af det bedste, så det var ret fedt at se et eksempel her ;-)

    Mvh.
    Martin

    • Astrid Haug november 12, 2010 at 22:45 #

      Hej Martin,
      selv tak! Der har faktisk også været flere inde hos mig på Berlingske, der har nævnt hendes oplæg efterfølgende som inspirationskilde. Ellers har jeg hørt meget positivt om unge-panelet, som jeg også selv havde stor fornøjelse af at opleve.
      Mvh Astrid

  2. Natasha Friis Saxberg november 25, 2010 at 09:32 #

    Super opsummering Astrid – og tak for Gignal mention!

    Selv om der ikke var så mange kvinder er det værd at notere at dem der var med, gjorde det fabelagtigt. Amanda Cox – ufattelig inspirerende, Christiane Vejlø der var forberedt til fingerspidserne og ikke mindst den super skarpe Astrid Haug :).

    NMD er også arrangeret af en rigitg dygtig kvinde – Didde Elnif, som har knoklet i 9 måneder på at gøre NMD10 til en uforglemmelig oplevelse.

    Glæder mig til næste år!

    • Astrid Haug november 30, 2010 at 21:08 #

      @Natasha du har helt ret i, at mange af de involverede kvinder var super, ligesom at mange af arrangørerne jo var kvinder. Heldigvis er der jo nok af andre seje tech-kvinder at tage af til fremtidige konferencer ;-)

Leave a Reply:

Gravatar Image