Hvad skal vi med sociale medier?

I takt med at flere kommer ”på” er der også flere, der stiller spørgsmålstegn ved værdien og nytten af de sociale medier. En diskussion, der er vigtig at tage, men som ofte køres ud på et sidespor, fordi folk taler ud fra Facebook alene. Og særligt ud fra deres egen private oplevelse med netværket. I stedet for at diskuterer sociale medier som værktøjskasse, ender man i en ”helt ærligt, hvor interessant er det at høre om, hvad folk går og laver af mad?”.

Retorikken fra kritikerne er derfor ofte ret enslydende: 1) indholdet har ingen værdi. Det er jo bare kedelige ”spiser mad”-opdateringer, og hvad rager det mig?

Antagelsen og argumentet bliver efterfølgende brugt til at hævde, at sociale medier ikke kan bruges til noget. Og så 2) at det er en tidsrøver, der jf punkt 1) er en spild af tid.

For mig at se, er det en yderst grov forsimpling, der gør det helt umuligt nogensinde at få noget som helst ud af sociale medier. Og arbejder man med kommunikation professionelt, er det decideret tåbeligt, ikke at løfte blikket fra sin egen brug og ud mod resten af verden, hvor ens målgrupper befinder sig.

Derfor et modsvar:

1) Indhold har værdi.

Helt præcist, har indhold den værdi, som du tillægger detn.

”Jeg spiser pasta”
Om indhold har værdi eller ej afhænger af øjnene, der ser. Hvad jeg kan synes ligegyldigt eller irriterende, kan være elementer, som andre kan identificere sig med og dermed danne bånd via.

Alt hvad vi gør, er definerende for dem vi er. Også dem vi ikke tænker over, og tager mest selvfølgeligt. Faktisk er det alle vores selvfølgeligheder, som siger mest om, hvem vi er. Selvfølgelighederne er vores normer og værdier materialiseret – som at kaffen drikkes med fløde, eller at det er naturligt at have sex før ægteskabet.

Pastaen er dermed i den lettere ende af definitionsskalaen (og identitetsarbejdet), men der findes også dem, der ikke spiser det, og for dem vil pasta-opdateringen være lige så afskrækkende eller mistænkeliggørende (kan vi virkelig være venner, når han nu kan X ?), som den er ligegyldig eller positiv for en anden.

”Jeg spiser også pasta”
Du spiser pasta, jeg spiser pasta. Om ikke andet, så har vi det til fælles. Tænk på den omvendte situation, og du vil måske se det klarere. Kannibalen Hanibal Lector kan identificere sig med andre smagsfæller, ligesom din afsky (antipatier) kan skabe relationer til andre, der omvendt føler som dig. Bare tænk på alle modstandsgrupperne i stil med ”Folk, der går med kniv er idioter”, eller det sociale nets opstandelse over den engelske kvinde, der kom en kat i en skraldespand.

”Ej, fik du også pasta?”
Vi spiste pasta sammen. Samtidigheden er en stor del af det sociale. Ikke nødvendigt, men en bonus, som knytter relationerne endnu tættere. For så er det næsten som om, at man havde været der sammen. Om ikke andet, så i teorien, og dermed også i en mulig fremtid. (Måske vi kan spise sammen i morgen? Elsker jo også X)

2) Alt tager tid.

Ja, sociale medier kræver tid. Det tager tid at kommunikere, tid at formulere sætninger, tid at indoptage svar og tid at tage til genmæle. På samme måde kræver professionel kommunikation på vegne af en virksomhed, organisation eller parti tid at skrue sammen. Tid at planlægge, tid at udtænke, tid at få godkendt, tid at publicere, tid at samle op på og tid at arbejde videre med.

Kommunikerer man privat tager det jo også tid, at hive fat i sine venner, small-talke for at bekræfte at det går godt, og at man interesserer sig for hinanden. Det tager tid at aftale at ses, tid at aftale hvad man skal, tid at organisere til hvilken tid og i hvilket forum. Og når ja, så også tid at ses.

Privat set svarer brug af sociale medier til at gøre meget af det, i éet. Det er en- til- mange- kommunikation, og dermed muligheden for at bekræfte hinanden i, at man har det godt, og i, at man interesserer sig for hinanden.

Et socialt medie kan også bruges en-til-en, som en slags satellit-kommunikation i det større netværk. Om det netværk er vennerne på Facebook eller følgerne på Ttwitter, afhænger af, hvad du har brugt de netværk til i forvejen.

Ingen af delene er for mig spild af tid. Mine venner er ikke spild af tid. Ej heller er mit netværk af bekendte og forretningsrelationer. Det er via dem, jeg fandt 3 lejligheder på et halvt år. Via dem, jeg har fået jobs og igen via dem, at jeg har mødt alt fra kærester til bedste venner.

Men da tid er en fikseret størrelse i form af antal timer i døgnet, så er der andre ting, som man ikke gør, når man bruger sociale medier. Om det er en ændret timefordeling, der er det værd, er jo op til den enkelte at vurdere – både som privat person og professionel kommunikatør.

Sociale medier – go eller no go?

Om man vil bruge sociale medier til at skabe og nå netværk, er selvfølgelig en afvejning for den enkelte. Både som virksomhed, organisation og privatperson. Men den afvejning bør ikke ske på baggrund af Facebook alene eller ud fra ens egen oplevelse af, hvordan private venner bruger det. Husk, at du ikke er alene, og at din målgruppe ikke altid er som dig.

Vi er mange om hele tiden at redefinere og definere, hvad man kan og ikke kan på alle de mange kommunikative platforme, der nu er stillet til rådighed for os. Selvfølgelig har hvert socialt medie en eller anden defineret ramme i form af koncept og funktioner, men hvordan vi bruger det og udfylder rammen ændres hele tiden, så grænserne for hvad man kan bruge dem til (også som professionel kommunikatør) rykker sig tilsvarende.

Deltager du, deltager du dermed også i udviklingsarbejdet og kan selv være med til at præge opfattelsen af den succesfulde deltagelse. Hver gang der kommer en ny businesscase – privat som professionel – udvides mulighedsfeltet. Bare tag case-listen her på blogggen. Hver og en er med til at gøre sociale medier mere trygge for andre, fordi man kan se brugen og successen materialiseret. At være businesscasen kræver derfor mod og vilje. Og det er ikke alle, den rolle passer til.

Men en ting er sikkert: forventningen om, at man er ”på”, er kommet for at blive. Og dermed også diskussionen om, hvad det dog nytter, sådan at være ”på”.

Related Posts with Thumbnails

7 Responses to “Hvad skal vi med sociale medier?”

  1. Susanne Andreasen november 2, 2010 at 11:59 #

    God pointe om at brugen af sociale medier hele tiden redefineres.

    Er du ikke deltage, så er det jo også langt sværere at få øje på de nye muligheder.

  2. Anders Böye november 2, 2010 at 21:45 #

    Her er et eksmepel på et velgørenheds arrangement der er opstået via facebook og sandsynligvis samler over 1000 mennesker på Lørdag den 6. nov 2010 kl 17 i Søpavillionen.

    Malene Lundberg hørte at mindst 20 teenagere i Danmark forsøger selvmord hver uge og to dør.

    Derfor ville hun have flere støtte kroner til som arbejder med at hjælpe og forebygge indenfor området.

    Via Facebook aktiverede hun høj og lav og satte en entre pris på 49 kr.

    Se mere her: http://www.overthe-edge.dk/?p=26

  3. Anna Ebbesen november 9, 2010 at 18:42 #

    Sejt! Tak for tippet Anders! Det bliver spændende at se, hvad hun (og sagen) får ud af det.

  4. Felix Børgese november 11, 2010 at 15:51 #

    Kampagnen “Hurtigmums” er et glimrende eksempel på de muligheder der ligger i de sociale medier ifht. meningsfuld kommunikation mellem mennesker, stat og erhverv!

    • Anna Ebbesen november 11, 2010 at 20:59 #

      Tak for tippet, Felix! Kender du noget til formål og mål med kampagnen – ser ud til at være en god case nemlig :-)

  5. Astrid Haug november 12, 2010 at 23:37 #

    Hej Anna og Felix,
    Mums-kampagnen er lavet af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Idéen er super, men jeg synes, Mums-tv episode 1 er pinligt, især for ministeren. Det giver mig ikke lyst til at deltage.
    Det bliver interessant at se om deres begreb “hurtigmad” slår igennem. Det er ligeledes pudsigt, at de sætter ansigt men ikke navn på prjektlederen på kampagnen: http://hurtigmums.dk/default.asp?page=voresblog.asp&idb=2

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Digitale tanker – er vi ramt af en online tilværelse? | Eftersidderen - januar 26, 2012

    [...] Hvis ikke du kender undervisningsoplægget fra Det Digitale Spejl, så kan jeg kun anbefale dig at downloade og læse det via linket øverst i dette indlæg. Det er virkelig tankevækkende. Måske burde alle lærere læse indlægget “Hvad skal vi med sociale medier”, som blev udgivet på bloggen Digitale Tanker – læs indlægget ved at klikke her. [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image