Sociale medier i praksis – undervisningsforløb på RUC

Astrid og jeg skal i dette semester undervise på RUC i forløbet ”Sociale medier i praksis”, en del af masteruddannelsen Professionel Kommunikation. Vi har siden starten af august mødtes hver onsdag for at forberede undervisningen. Og i dag er vi endelig nået til første skoledag på Søminestationen udenfor Holbæk, hvor vi lige nu underholder som undervisere fra 9-17.

Første undervisningsgang på Søminen startede dog med vildfarelser, vejarbejde og startspærrer. Vidste du,  at det tager 30 minutter før man igen må forsøge sig med en kodekombination, når man først en gang har aktiveret sin startspærrer i en Citroen? Ahm.

RUC’erne

Holdet har en bred baggrund – alt fra skuespillere til ergoterapeuter, fra politimand til jurist – og er det RUC kalder “reflekterede praktikere”. Alle med ønske om at vide mere om kommunikation. Og heldigvis også den sociale af slagsen.

For at lære dem bedre at kende, fik vi dem til at sætte navneskiltet frem, fortælle kort om dem selv, og tænke lidt over, hvad deres forventninger er til os. Hvad forventer de at få ud af kurset? Mængden af tanker blev samlet på post-its og sat på væggen, så vi kunne se, hvad der motiverer holdet.

Forventningerne var som følger:

  • At kunne navigere i de forskellige medier
  • Sociale medier – nye vinkler? BloPost-its med forventninger fra RUC-kursusgs har forsøgt, nyt under overfladen? Overflade el. Substans?
  • Prøv at bruge sociale medier på en mere målrettet og gennemtænkt måde end jeg plejer!
  • Ligner de bogomslaget? Få noget nyt, jeg ikke vidste
  • At blive klogere på om det er en god ide at lave sociale medier i sundhedsvæsenet
  • Få redskaber/ideer til hvordan man bruger sociale medier i en investeringsbank.
  • Et modefænomen. Er det et modent medie?
  • Grundig gennemgang af ”sociale medier” Hvor står vi pt? Hvad kan man bruge dem til i hverdagen?
  • Jeg forventer, at få en forståelse af sociale mediers rolle som en uundgåelig del af organisationers fremtidige kommunikationsstrategier. Er der grænser?
  • Fra storytelling til story-listening. Altså hvordan sociale medie hjælper mig tættere op målgruppen!
  • Lære om sociale medier, da jeg ikke lærte om dem på min uddannelse i sin tid. Bogen var virkelig god og en øjenåbner – glædede mig til kurset. Håber at kunne rådgive mine forskere om blogs bagefter.
  • Fordele og risici ved at bruge sociale medier => skal min arbejdsplads (fagforeninger) bruge dem mere aktivt fx ift. Ok-forhandlinger? Forskellene på de sociale medier it. Målgrupper, mål o.l.
  • Relevant professionelt & privat. Lære noget om den sociale kode i disse medier.
  • Den praktiske erfaring giver et andet perspektiv på teorien
  • Mål: Bedre klædt på til at navigere rundt i det digitale landskab. Bedre til at bruge sociale medier. Bedre til at indgå i dialogen om sociale medier. Glæder mig.
  • At få en fornemmelse af i sær muligheder og faldgrupper indenfor den digitale kommunikation og dens særlige karakteristika.
  • Lære do’s and don’ts. Blive klogere på muligheder og begrænsninger i de sociale medier. Lære konkrete kommunikative værktøjer til brug i sociale medier.
  • Redskaber og overvejelser til brug ved hands-on.
  • ”Hands on” – mulighed for selv at prøve at arbejde med sociale medie. Større kendskab til de forskellige medier.
  • At få indsigt i mediernes anvendelse g rækkevidde. At få aflivet eller bekræftet forståelsen. At få hands on.
  • Nyt om muligheder for at kommunikere professionelt via sociale medier
  • Overvejelser om at bruge sociale medier professionelt i et firma fx
  • Hvad er de forskellige mediers styrker og svagheder. At prøve de af.
  • Forventninger. Lære betydningen af at blogge – og blogge i det hele taget. Få en forståelse + indsigt i hvad der skaber rammene for en velfungerende social platform
  • Jeg forventer at lære, hvordan jeg opretter og arbejder med en blog – der har til formål at få dialog med patienter/kunder.  Kurset kommer rent personligt på et godt tidspunkt – så det er en ekstra motiverende.
  • En øjenåbner på de sociale mediers potentiale. E det andet og mere end, at man på FB kan læse, at ens venner bage brød, sidder i toget, eller arbejdet. Hvad er mulighederne? Praktisorienteret forløb.
  • Større kendskab til sociale medier, så jeg vil kunne anvende det i mit arbejde med kommunikation. Supert! At det er en del af undervisningsforløb.
  • Få en forståelse af de sociale medier kommunikative potentiale.
  • Jeg ønsker at få kendskab til sociale medier og praktiske værktøjer til selv at kunne anvende dem i arbejdssammenhæng og privat
  • At skelne mellem brugen og værdien af de forskellige sociale medier.
  • Hvad er det? Og kan det bruges? (i hvilke tilfælde).

Under gennemgangen af vores bog kom ligeledes ønsker om at få diskuteret følgende:

  • Det etiske aspekt? Der kommer jo nu hadegrupper på facebook, mod folk der ikke er på Facebook – man kan jo blive tvunget ind i det?
  • Privatliv vs. Offentlighed?
  • Tillid og ærlighed? Vores strategiske mål er jo ikke altid det, som folk tror, når de henvender sig?
  • TID? Hvordan skal man få tid til det hele?
  • Hvor ender det? Hvad sker det? Der kommer jo hele tiden nye netværk til, hvordan skal man vide, hvad man skal bruge og investere kræfter i.
  • Få nogle værktøjer til at kunne selektere i kaos
  • Hvordan sætter man agenter op til at blogge? Hvordan finder man dem, der skal blogge?

Noget at gå i gang med!

Til kurset har vi oprettet en undervisningsblog, og fået alle grupperne til at gøre det samme. Mere om det senere.

For os bliver undervisningen en anledning til at aktualisere vores viden, og forhåbentlig blive udfordret på vores antagelser om udfordringerne og mulighederne ved sociale medier.

Forhåbentlig kan det også ses her på bloggen, der jo har været noget forsømt i de seneste mange måneder, hvor vi har brugt tiden på gamle døde sociologer og forsøgt at få vores viden ned på power points.

Related Posts with Thumbnails

2 Responses to “Sociale medier i praksis – undervisningsforløb på RUC”

  1. Dorte Hendel oktober 11, 2010 at 21:31 #

    Hej Astrid og Anna

    Så har vi oprettet vores blog, nu er vi spændte på at nurse lidt om den, så den vokser sig rigtig fin og interessant.

    Venlig hilsen
    Gruppe 3

  2. Astrid Haug oktober 20, 2010 at 10:25 #

    Hej Dorte/Gruppe 3,
    det lyder godt – vi ses på blogger-bloggen!
    Mvh Astrid

Leave a Reply:

Gravatar Image