Google har alt – også lidt gode råd til medierne

Philipp Schindler, Googles vice president for Nord- og Centraleuropa, var i København i dag, hvor han holdt et veloplagt oplæg på ITU, arrangeret af FDIM. Han gav sit syn på den digitale udvikling og nogle tanker om, hvilke tendenser det er ekstra værd at holde øje med. Her er nogle af de pointer, han kom med:

  • Er der tale om en digital revolution eller evolution? Schindler mener, revolution er det mest passende udtryk.
  • Udviklingen på mobilmarkedet går hurtigere, end de fleste antager. Stigningen i antal nye internetadgange på mobilen overstiger nye internetadgange til computere.
  • Som et eksempel på, hvordan mobiltelefonen udfylder flere og flere funktioner, nævner han Google Goggles (virker kun til Android, kommer først til iPhone senere…), hvor man kan tage et billede af en bog, en seværdighed, eller et maleri og så få en Google-søgning på det ud fra billedet. Tilsvarende kan man holde mobilen op foran caféer og restauranter og få informationer om stederne, uden at skulle tage et billede.
  • Mobiltelefonen vil i stigende grad blive brugt til augmented reality, hvor man ved hjælp af gps’en vil kunne modtage informationer om den geografiske virkelighed, man står foran. Til at illustrere dette viser han, hvordan man kan holde sin mobil op foran nogle huse, hvor man så kunne få salgspriser mm. på husene (jeg fik ikke fat i hvad servicen hed, men det var ikke et Google-produkt).
  • Folk vil have personaliserede produkter. Som eksempler viser han Moveon.org’s video fra præsidentvalgkampen 2008 og den svenske licensvideo, hvor man kan indsætte sit eget navn eller billede i filmen (dette er nr. 2 film i kampagnen – den første er lukket) – hvortil Schindler bemærkede, at det altid føles godt at se videoen med sit eget billede.
  • Mediernes største trussel kommer ikke fra teknologien. Den virkelige konkurrence består i, at medierne ”are up against the creativity of the world”.  I dag har mange råd til videokameraer og mobiltelefoner, som kan gøre det ud for tv-kanalernes dyre produktionsudstyr. For godt nok vil folk stadig gerne se dyrt produceret tv og film, men folk vil også gerne se den fiktive adfærdsvanskelige Fred Frigglehorn. Hans YouTube-kanal er den anden mest populære nogensinde! Jeg havde ikke hørt om ham før i dag, men jeg er nok heller ikke lige målgruppen…
  • Et af Schindlers råd til medierne lyder: ”Learning by doing is the fastest way to progress”.
  • Et andet råd lyder, at man skal studere sine data: ”You guys really need to understand how consumers think about news consumption. Spend time analyzing the data.” På nettet kan man meget nemt få indblik i folks adfærd og rette sit produkt til ift. hvad brugerne rent faktisk er interesserede i. Hvilke videoer, websites mm. kan de lide? Han anbefaler alle virksomheder at bruge gratisværktøjet Google Insights, da det er hans erfaring, at de færreste rent faktisk studerer data.
  • Til et spørgsmål om, hvor grænsen får for Google ift. at beskytte folks privatliv, svarer Schindler: ”No way in the world we should violate consumers’ privacy”. Men hvor går grænsen så? ”The limit is what informations consumers want to reveal – consumers should have transparency to take control.”

Efter præsentationen beskriver Anders Lassen, adm. direktør fra Infomedia, malerisk, hvorfor Google er ”the empire of evil”, samt sine oplevelser med Google som svære at samarbejde med. Lassens præsentation munder ud i tre spørgsmål til Schindler:

Schindlers respons til Lassen er, at det er ”patetisk” at give Google skylden for mediernes problemer. Schindler ser ikke Google som mediernes modspiller, men medspiller.

Det var et spændende arrangement, der fungerede som et veltilrettelagt drama mellem nye og gamle medier, ikke mindst fordi Philipp Schindler leverede sit oplæg med god humor og tog imod prygl fra Infomedia med afmålt mine.

Det er tankevækkende, at to ud af de i alt tre spørgsmål fra salen gik på, hvorfor nogle af Googles produkter endnu ikke er nået til Danmark. Konklusionen synes at være, at det er svært for medierne i Danmark at leve med Google, men det er umuligt uden.

Related Posts with Thumbnails

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Tweets that mention Google har alt – også lidt gode råd til medierne | Digitale tanker fra hverdagen -- Topsy.com - september 3, 2010

    [...] This post was mentioned on Twitter by Astrid Haug, Charlotte S H Jensen. Charlotte S H Jensen said: RT @astridhaug: Fedt FDIM arr. i dag med Google VP Philipp Schindler på ITU. Har blogget nogle af hans pointer http://bit.ly/9hzGVZ [...]

  2. Ophavsret er ikke godt for nogen — Kaplak.net - december 4, 2011

    [...] Han stillede ikke spørgsmålet til mig – hvad der ikke skal forhindre mig i at svare – men til Philipp Schindler, som er Googles boss i Nordeuropa og var i København i går: Google har alt – også lidt gode råd til medierne. [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image