Viral klovneartikel

Nettet har ry for at være flygtigt og til de hurtige nyheder eller statusopdateringer, men faktum er, at når indhold først ligger på nettet, bliver det som regel liggende. Oftest bliver det efter nogen tid glemt og ligger skjult længst tilbage i Googles søgeresultater. Men nogen gange popper det pludselig op igen. Der er set eksempler på virale videoer, der efter flere måneder eller år pludselig er begyndt at cirkulere igen. Og nu har vi så også på berlingske.dk, hvor jeg arbejder, fået vores egen tidsforskudte virale historie. Det drejer sig om en artikel om en hospitalsklovn, der forårsager hjertestop hos patient. Sagen er bare den, at historien er fra 2003 og i ikke er sand.

Ligesom en række virale succeser, herunder QuickSilver, indeholder den oprindelige klovneartikel et element af mystik, som Balder Olrik (medstifter af GoViral) i vores bog nævner som en af hovedkriterierne for en viral succes. Altså enten at der er tale om en manipuleret virkelighed, en usand historie, eller at man skaber en usikkerhed hos brugerne om materialets oprindelse og formål. Af de mindre heldige cases i denne sammenhæng kan nævnes VisitDenmarks Karen26-video. Klovneartiklen er dog kendetegnet ved, at den ikke var tænkt som et viralt produkt, men oprindeligt var en avisartikel, som blev skrevet længe før nogen havde hørt om både Facebook og Twitter.

Related Posts with Thumbnails

Wow. It's Quiet Here...

Be the first to start the conversation!

Leave a Reply:

Gravatar Image