Cases, cases, cases

Budskabet om at virksomheder og organisationer kan styrke deres kommunikation med brugerne med sociale medier er ved at slå igennem. Men det som de tøvende virksomheder og organisationer hungrer efter er cases, cases og atter cases. Gerne danske. Selvom de amerikanske stadig er de mest inspirerende.

Jeg forsøger her at samle en række danske cases, det er værd at studere nærmere – og som kan inspirere eller afskrække. Jeg håber, at listen kommer til at fungere efter hensigten – nemlig som et sted, hvor jeg opdaterer, når jeg falder over en ny og spændende case. Så nu starter jeg bare fra en ende af…. Giv mig endelig et hint, hvis der er nogle gode (eller dårlige) digitale tiltag, jeg ikke har fået med.

OPDATERES LØBENDE

3F Skævt på Facebook, med en app, der lader brugerne lave deres egen avisannonce. 3F har desuden Facebook-siderne 3F Danmark og Kvindefodboldlandsholdet (alle apps er lavet af Komfo, mens Advice A/S har lavet Skævt-kampagnen)

Aqua d’ors Aquadorable – et socialt netværk for “naturligt smukke” piger.

Arla blogs siden 2004.

Arriva Mukthars Fødselsdag på Youtube. Velskrevet artikel på Kforum om kampagnen.

Babybusiness – DKs første fuldtidsblogger, beskrevet i tidligere blogindlæg.

Børnibyen – netværk for mødre med en klub, som giver sitet indtjening

Cocio krisestyrer med blog, Facebook og Twitter. Alt sammen samlet på deres website.

Danske Bank – Mind Your Money på Facebook. Endnu et digitalt tiltag fra Danske Bank. Tidligere kampagner i lyset af finanskrisen: Din Mening (med videoer fra utilfredse kunder) og Bedre Bank.

DBA med Facebook-app’en Forårsoprydning hvor de gør det nemt at slette sine grupper og fansider (tak til @jesperoutzen for tippet). Det undrer mig, at Facebook har godkendt den app, eftersom den jo går imod Facebooks DNA, hvor man skal være med i så mange grupper som muligt…? Jf Burger Kings kampagne Sacrifice, som Facebook lukkede ned, da den tilbød folk en Whopper, hvis de ofrede (dvs. slettede) nogen af deres venner.
Den Blå Avis er i øvrigt et godt eksempel på et offline-medie, der har transformeret sig til et socialt onlineforum, og som oven i købet tjener penge på det (samt tjener på krisen)

DBA har lanceret zoom, hvor man ud fra sin adresse kan se på et kort, hvilke varer der er til salg i nabolaget. I princippet er det blot en udbygning af en søgning ud fra sit postnummer, og så alligevel. Oplevelsen er så meget mere opslugende, idet den er visuel og ikke skriftlig (skrift er også visuelt, men prøv det, så ved du, hvad jeg mener). Det er både praktisk og lidt snage-agtigt at kunne se, hvad naboerne har til salg. Et godt eksempel på en geodata-service.

DBU har lanceret en ny hjemmeside med en overflod af sociale features (tak til Trine-Maria for tip).

DOFbasen er Dansk Ornitologisk Forenings (DOF) brugerdrevne database over observationer af fugle

Energi Nord med Lys i Afrika på Facebook (tak til Jonas, se kommentarer)

Friis og Company rækker ud til modebloggere. Er også på Twitter.

Gyldendal på Twitter med #fredagsbog, hvor folk kan twitte om den bog, de læser pt og vinde bogpræmier.

Hjemmeværnet på Facebook, hvor man kan teste, hvilken Hjemmeværns-type man er (jeg er typen, “der er med på den værste” og en “rigtig drengerøv” – mon ikke alle kvalificerer til hjemmeværnet så?) (tak til Charlotte, se kommentar)

Just-eat.dk uddeler rabatkoder på Facebook (tak til KatalyzerAPS for tip)

Jyske Bank har Havkatten på Facebook, men er nok mest kendt for deres web-tv.

Kforum – velfungerende (og økonomisk rentabelt) strategisk netværk for K-folket.

Kulturarvstyrelsens 1001 Fortællinger – læs om 1001 steder i Danmark og tilføj din egen fortælling.

LO – Nej til nedskæringspakken på Facebook.

MSN med StyleGallery - modeunivers, der fungerer som virtuel garderobe.

Normann Copenhagen – med blog og på Twitter og Facebook

Novozymes “I do 30″ – sådan brander du enzymer i vaskepulver med Facebook og Youtube.

PostDanmarks blog (som ser ud til at være gået lidt i stå)

Republic of Fritz Hansen – Twitter, Facebook og en blog. Lækkert udført.

Roskilde FestivalFacebook og med mobile services

SAS Scandinavian Airlines på Facebook.

Skanderborg Kommune med idéstormen ideoffensiv.dk, hvor borgerne kan komme med idéer til kommunen. Den første danske idéstorm og stadig i fuld vigør (lavet af Social Square)

Sticks’n'Sushi – fører kampagne på menukortet, t-shirts, Facebook og Youtube.

Superbest – åbnede og lukkede en kundeblog som krisekommunikation. Eksempel på what not to do. Læs tidligere blogindlæg om sagen.

Telmore – fra slagtilbud til dialog på Facebook. Læs Annas blogindlæg, som satte gang i dialogen.

Wupti med Wupti-Pede på Facebook, som  har over 180.000 fans og en levende wall.

Se liste over danske virksomheder på Twitter (tip mig om andre på @astridhaug)

Se liste over idéstorme til inspiration

Enhanced by Zemanta
Related Posts with Thumbnails

16 Responses to “Cases, cases, cases”

  1. Jonas Juhler Hansen juni 4, 2010 at 10:53 #

    Energi Nords “Lys i Afrika” kampagne på Facebook ser også ud til at have fået god vind i sejlene. Nu rundet 100k likes på under en måned.

    Om det er en god eller dårlig kampagne, kan man så altid diskutere…

    • Astrid Haug juni 4, 2010 at 11:16 #

      @Jonas tak for det – den kendte jeg ikke. Jeg kan se på din blog, at du ikke er vild med kampagnen. Jeg synes dog, det er imponerende, at den har fået så mange fans og næsten er i hus med målet om 125.000 fans i 2010. Det koster dem så 1/2 mio. kr. i lyscelleklamper – det er relativt billigt for så mange relationer. Kampagnen er interessant i CSR-sammenhænge, så jeg sætter den på listen.

  2. Jonas Klit Nielsen juni 4, 2010 at 13:44 #

    Vil blot sige super godt initiative Astrid – stor ros herfra!

  3. Mikael Lemberg juni 4, 2010 at 14:47 #

    Tak for en god og spændende oversigt!

    Faktisk har 3F hele tre Facebook Sider:

    http://facebook.com/3Fdanmark
    http://facebook.com/skaevt
    http://facebook.com/kvindefodbold

  4. Charlotte juni 4, 2010 at 19:43 #

    Hej Astrid
    Sikke et godt initiativ, dejligt at der er et sted, man kan få et overblik :)
    Ville bare lige gøre opmærksom på Wonderful Copenhagen og TV2, som præsenterede deres social media tiltag på et gå-hjem møde om sociale medier jeg var til for nylig(se præsentationer fra de to http://www.bysted.dk/digital). Derudover har jeg også hørt at Hjemmeværnet har en Facebook applikation, hvor man kan teste hvilken type man er (de linker på forsiden af hjv.dk) I øjeblikket sker der ikke så meget fra dem inde på Facebook, når man lige kigger derind, hvilket er lidt synd (men har ikke kigget nærmere på det, end bare et hurtigt besøg, så kan ikke helt udtale mig om, hvor godt/dårligt det er).
    Hav en god weekend!

    • Astrid Haug juni 6, 2010 at 13:02 #

      @Mikael tak for det – dem tilføjer jeg. 3F og LO kom på listen inspireret af din kollega, Rasmus.
      @Charlotte gode input, mange tak. Jeg tjekker lige op på de cases, du nævner, og tilføjer dem til listen!

  5. Trine-Maria juni 9, 2010 at 16:03 #

    Skanderborg Kommune har lavet det meste af forarbejdet til deres udviklingsplan for kommunen på http://www.ideoffensiv.dk (som også blev indstillet til KLs innovationspris) – de bruger fortsat siden til at inddrage borgerne i relevante processer.

    dbu.dk har i dag lanceret deres nye website med løfte om mere brugerinddragelse – og jeg er helt sikker på at de bliver værd at holde øje med!

    (Full disclosure – min virksomhed Socialsquare har været involveret i begge projekter)

    • Astrid Haug juni 9, 2010 at 20:35 #

      @Trine-Maria mange tak for input! Skanderborg har jeg faktisk stående på en anden liste over ideastorms, som endnu ikke er kommet på bloggen, så indtil den bliver færdig, smækker jeg ideoffensiv.dk på listen ovenfor. Godt eksempel på at størrelsen ikke er afgørende for, hvilke digitale redskaber man tager i brug.
      Tak for tip ang. dbu.dk – det ser flot ud, og dejligt brugerinvolverende. Til gengæld virker det også til, at nogle brugere lige skal vende sig til alt det nye…

  6. Gitte Skydsbæk Hansen juli 16, 2010 at 13:51 #

    Ledige medlememr af Ingeniørernes A-kasse (IAK) og jobkonsulenter i IAK deler viden og erfaringer om jobsøgning og ledighed på bloggen: http://www.get2business.wordpress.com

  7. Søren Ipland august 9, 2010 at 11:33 #

    Tak for rigtig gode inputs/inspiration

    Umiddelbart kan Fleggaard måske også inddrages, med deres video med de nøgne kvinder i fladskærme, som i høj grad blev spredt gennem sociale medier.

    Pepsimax.dk kan også være relevant, jeg ved ikke om kampagnen har genereret en masse økonomisk værdi for Pepsi, men den skabte noget debat om twitter og sociale medier. Kort fortalt, handler den om at tweets som indeholder ordet Pepsi, bliver trukket ind på pespimax.dk og vises på en list. (http://medieblogger.dk/2009/08/29/pepsi-bruger-twitter-det-goer-politiken-og-forbrugerradet-til-et-alvorligt-problem/)

    – Søren

    • Astrid Haug august 24, 2010 at 16:17 #

      Hej Sørem,
      tak for input. Jeg havde faktisk ikke set Fleggaard-videoerne – jeg er nok heller ikke målgruppen. Jeg ved ikke, om det er en god case, at man sælger sit produkt på bare bryster…? :-(
      Interessant med Pepsi Max – jeg har også Pepsi Refresh Project på en endnu ikke publiceret liste over udenlandske (primært amerikanske) cases. Som Lars K Jensen også skriver i indlægget, er det jo langt fra nyt at hive brugernes tweets ind. De fleste på Twitter er vel indforstået med, at det er præmissen.

Trackbacks/Pingbacks:

  1. links for 2010-06-05 - juni 5, 2010

    [...] Cases, cases, cases | Lyt til elefanterne (tags: socialmedia cases case social) This entry was posted in Delicious. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL. « links for 2010-06-04 [...]

  2. Sket på nettet den 10.06.10 - juni 10, 2010

    [...] Cases, cases, cases | Lyt til elefanterne — 5:40pm via [...]

  3. Idéstorme til inspiration | Lyt til elefanterne - juni 15, 2010

    [...] Se liste over danske virksomheder på sociale medier [...]

  4. Anna Ebbesen & Astrid Haug: Lyt til elefanterne. Digital kommunikation i praksis « JAN LUNDQUIST - juli 9, 2010

    [...] og jeg ville gerne have haft flere eksempler, der ikke var politiske (se dog Ebbesen & Haugs blog, hvor de har samlet mange forskellige eksempler [...]

  5. Hvad skal vi med sociale medier? | Digitale tanker fra hverdagen - oktober 26, 2010

    [...] der kommer en ny businesscase – privat som professionel – udvides mulighedsfeltet. Bare tag case-listen her på blogggen. Hver og en er med til at gøre sociale medier mere trygge for andre, fordi man kan se brugen og [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image