Flere danske kommuner kvidrer løs

Hvad kan kommuner bruge Twitter til? Det spørgsmål er blevet yderligere relevant i kølvandet på, at en række især jyske kommuner er kommet på Twitter.

Den første danske kommune på Twitter var ifølge @tinekorsholm Ringkøbing-Skjern, som twitter under forkortelsen @rksk. Dernæst er Odder, Vejle, Viborg m.fl. kommet på. I alt har jeg med hjælp fra Twitter-followers fundet 12 kommuner plus et par biblioteker, der twitter. Og der er muligvis flere? Vejle Kommune klarer sig indtil videre bedst i antal followers  (hvis det altså er succeskriteriet – det ved jeg jo ikke, om det er).

Flere af kommunerne har ikke twittet endnu, og generelt har de meget få followers. Men de følger heller ikke nogen, så måske ved borgerne ikke, at der findes en Twitter-service i deres kommune. De kunne jo starte med at henvise til deres Twitter-konto fra kommunens hjemmeside, som fx Tønder har gjort. Og på kommunens Facebook-side, hvis de også har sådan en.

Hvad skal man så mene om de mange kommuner i provinsen, som bruger tid på at twitte? Mine overvejelser kan opsummeres til:

For:

  • Fedt de er på nu, for hvis det store bruger-rykind kommer, så har de allerede styr på netværket
  • Ved at være til stede kan de lytte til, hvad folk taler om i relation til kommunens arrbejde – og de har mulighed for at opfange kritik såvel som ros
  • Kommunen gør sig let tilgængelige og signalerer åbenhed og nysgerrighed i forhold til at tage nye dialogformer i brug
  • Når man først er i gang, tager det ikke lang tid at sende et par tweets. Det er først, når dialogen kommer i gang, at det kan tage tid. Men så er det forhåbentlig en relevant og givtig dialog med borgerne, som kan lette arbejdsbyrden et andet sted i kommunen – ud fra devisen om, at med glade borgere går det hele lidt nemmere.

Imod:

  • Der er få aktive Twitter-brugere i de pågældende kommuner. Hvor få er der heldigvis ingen, der ved.
  • Nogen kommuner bruger slet ikke deres Twitterkonto, og dem der gør, bruger den til envejskommunikation, selvom Twitter er et dialogmedie.
  • Mange kommuner følger ingen eller ganske få på Twitter.

Noget kunne tyde på, at nogle af kommunerne ikke helt ved, hvordan Twitter fungerer. Det er jo fair nok, så længe de arbejder på sagen.

Related Posts with Thumbnails

4 Responses to “Flere danske kommuner kvidrer løs”

  1. René Lundgaard Kristensen marts 30, 2010 at 11:49 #

    Det er spændende om initiativerne tager af, og andre offentlige instanser følger med i større stil end hidtil. Det kræver dog en øget synlighed, som du også er inde på. De kunne overveje, udover at henvise til deres Twitter-konto fra kommunens hjemmeside, at hive indhold fra Twitter ind på selve hjemmesiden – og måske endda udvide med tweets om kommunen fra andre konti. Det vil skabe synlighed omkring en Twitter-konto og kommunens online tilstedeværelse for de borgere, der kun rammer hjemmesiden. f.eks. fra Google.

    • Astrid Haug marts 30, 2010 at 15:26 #

      @René det er oplagt at hive tweets ind på sitet. På Århus Stiftsstidendes website, stiften.dk, fx er der en Twitterboks med alt om “Århus”. Det giver fint mening. Dog er Twitter-universet i DK stadig ret småt og begrænset, så i mange kommuner er samtalen på Twitter nok temmelig begrænset.

Trackbacks/Pingbacks:

  1. 140 tegns fantastisk borgerservice? | Manden fra kommunen - april 6, 2010

    [...] danske kommuner har kun i begrænset omfang taget Twitter til sig (se Astrid Haug for oversigt: Flere danske kommuner kvidrer løs ) og blandt de der benytter twitter er brugsfrekvensen lav. Kommunerne har relativt få followers [...]

  2. Offentlig sektor og sosiale medier i Norden – følg disse! | Sermo Consulting - december 2, 2010

    [...] En rekke danske kommuner er også på Twitter. [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image