Obama genfinder sit cool på YouTube

I valgkampen kunne YouTube sole sig i Obamas berømmelse, da han også dengang lod vælgerne stille spørgsmål, som han besvarede på YouTube. Nu er det omvendt. Obama har brug for YouTube – og alle andre internettjenester, som kan hjælpe ham med at genfinde det momentum og den cool-faktor, han var omgivet af i valgkampen. Efter en række nederlag, senest tabet af sit superflertal i Senatet og et klimatopmøde uden resultat, prøver Obama med sin YouTube-event at engagere vælgerne og sparke liv i de mange græsrødder, som er gået i dvale efter valgkampen, og som ikke føler Obama har leveret politisk.

YouTube-forhåndsvisningsbillede

I går svarede præsident Barack Obama på tolv af de mange tusinde spørgsmål, som amerikanerne har stillet til ham via nettet i den seneste uge. Det foregik i et interview med videotjenesten YouTube. Ifølge YouTube er der afgivet 772.512 stemmer på de 14.464 indkomne spørgsmål fra 64.968 mennesker.

Metoden med at lade borgerne stille spørgsmål er ikke uden risiko. De holder sig nemlig ikke til aktuelle dagsordener og på forhånd aftalte spørgsmål. Når Obama stiller op til interviews med store medier, kan han stille krav om, hvilke emner der må og ikke må berøres. Sådan er præmissen mellem politikere og journalister. Men ikke mellem politikere og borgerne. Da Barack Obama under valgkampen brugte en tilsvarende metode til at engagere vælgerne, blev spørgsmålet om, hvorvidt han ville tillade fri hash som præsident, stemt højest op. Det spørgsmål måtte Obama dog pænt svare nej til.  Spørgsmål om den aktuelle sundhedsreform havde dog høj prioritet blandt de mange afgivne stemmer. De første tre spørgsmål til præsidenten handlede således om sundhedsreformen.

Related Posts with Thumbnails

2 Responses to “Obama genfinder sit cool på YouTube”

  1. Maja Højgaard Nielsen februar 23, 2010 at 00:44 #

    Det er i hvert fald tydeligt, at der er nogle der har lagt en rapport på hans bord, med ordene – do 2.0. Now!

    Han er gået fra 0-100 på twitter også. Tror valget i Massachusetts satte et par ting igang eller to.

    • Astrid Haug marts 3, 2010 at 09:19 #

      Ja, det var som om, han havde glemt 2.0-kampagnen i en periode. Interessant observation mht Twitter! Det kan godt være, der er skruet op for antallet af tweets, men jeg synes nu stadig hans Twitter-konto er lidt tam.

Leave a Reply:

Gravatar Image