COP15 – det første sociale topmøde?

I morgen slår Bella Centeret dørene op for klimatopmødets mange forhandlere, NGO’er og pressefolk. Men selvom mandag d. 7. december er den officielle åbningsdag, så har konferencen længe været tyvstartet på nettet. Sammen med alle andre NGO’er med klima-fokus har Udenrigsministeriet året igennem forsøgt at engagere verdens befolkning i klimaet. Dermed er det for første gang – eller det siger UM I hvert fald selv – at man under et topmøde har forsøgt at anvende sociale medier til at udbrede konferencen fra noget eliten beskæftiger sig med, til noget alle kan være sammen om. Ædle intentioner, men hvordan er det gået indtil nu?

Kampagnens elementer
På nettet har konferencen haft sit epicentre på cop15.com. Hovedsitet rummer som et flot virksomhedssite de seneste nyheder, formålsbeskrivelser og links til seneste kampagner fra samarbejdspartnere. På selve sitet findes også to blogs – en om og med klimatanker og en bagom det hele – samt et indfeed af @cop15’s twitter-strøm ude i højre side.

Mest fremtrædende plads får ”send et postkort” funktionen, som på forsiden appellerer den besøgende til at sende deres budskab til verdens ledere. Postkortene vil efterfølgende blive vist ude i Bella Centeret, og køre som lysavis på selve sitet. Den sociale stjerne i COP15’s show er dog youtube-kanalen med dertilhørende konkurrence og debatpromovering.

You-tube, please?
Som tidligere beskrevet her på bloggen af Astrid Haug lancerede UM i samarbejde med CNN og Youtube/Google tilbage i september en youtube-kanal med indbyggede konkurrenceelementer: I første omgang for at aktivere, og i anden omgang for at inddrage.

Først og fremmest skulle alle nu uploade deres budskab til verdens ledere og derved “raise your voice”. Alle videoer vil blive vist ude på selve konferencen i Bella Centeret, og dem, der fik flest stemmer ville samtidig få billetter til topmødet og en tur til Danmark.

I anden omgang handler det nu om at stille spørgsmål. Som CNN og Youtube tidligere har haft stor succes med ved de amerikanske valgkampe, kan man stille spørgsmål via video eller skrift, og få verdens ledere til at svare. Uvist er det dog hvordan selektionen kommer til at foregå, som Nancy Scola fra TechPresident også har pointeret. Hvilket skaber lidt usikkerhed om rammerne for deltagelse – nytter det? Eller udvælger de alligevel bare de spørgsmål, der passer lederne?

Er det ikke bare smukt!?
Umiddelbart lyder det jo alt sammen forrygende. Det er fantastisk at et af de mest konservative og traditionsrige ministerier i Danmark har haft modet til at gå nyere veje – både hvad angår partnerskaber såvel som i deres egen kommunikation. Og signalværdien er ikke til at tage fejl af: det er vores alle sammen’s klima, og dermed også vores alle sammen’s topmøde. UMs rolle i denne forbindelse er at facilitere, at alle kan deltage og blive hørt.

Det er uden tvivl en succes, at man har, som Astrid skrev i september, formået at overkomme det “clash of civilizations”, som forsøget med sociale medier vitterligt er: ”Ser man på det spændingsfelt af interesser, som UM bevæger sig i, og på den måde man er vant til at (ikke-)kommunikere direkte til borgerne fra politiske topmøder, er dette tiltag et skridt i den rigtige retning, som man ville sige i politik”.

COP15’s blogs såvel som Twitterkonto ser samtidig også ud til at fungere som alternative kanaler for information, hvor i sær Twitterkontoen har synlig succes. Den er pt. den mest fulgte danske bruger på Twitter med 9.578 følgere. Et tal, der nok skal stige over de næste par dage, i takt med at verdens øjne i højere grad begynder at hvile på topmødet.

Men virker det?…
For netop stigende besøgstal og antal visninger har COP15 brug for, for at onlinedelen skal være en objektiv succes. Taget i betragtning af, at kampagnen har hele verdens befolkning som målgruppe synes 3.467 afsendte postkort som et lavt tal. Ligesom det ikke er overvældende mange spørgsmål, der er tikket ind (240 spørgsmål i dag – en stigning på 235 fra i torsdags).

Derimod ser vindervideoen fra konkurrencen ud til at have flere kanaler den kan høste visninger fra, så den samlet er set er langt flere end de 6.903 visninger, som forsiden af kanalen ellers viser. En hurtig sammenlægning fra andre Youtube-kanaler placerer den på over 270.000 visninger. Ikke dårligt af en dårlig amatørvideo med et seriøst budskab uden kendisser i til at sexe tingene op.

Til sammenligning er de mest sete video på kanalen således introduktionsvideoen til sitet og videoen af det maldiviske parlament, der mødes på havets bund med over henholdsvis 988.474 og 937.841 visninger på 11+ forskellige sprog. Og så begynder vi at nærme os nogle mere gedigne tal.

Nøgleord: trafik
COP15-indsatsen er dermed endnu et udtryk for, at vi nu er nået dertil, hvor det at bruge sociale medier i sig selv ikke er nok til en præmie. Nu skal det også bruges. Og to ting slår mig, når jeg ser på kampagnen:

1) Kom til os. Det at satsningen har COP15.com som udgangspunkt, gør at man skal ville den, for at finde den. Man skal google, gå via partnersites eller selv taste adressen ind. Eneste synlig reklame sker via twitter-kontoen. Kampagnen er dermed et udtryk for, at vi stadig ser vores egne sider som udgangspunktet for kommunikationen, i stedet for at møde folk hvor de er. Youtube-kanalen er et stort skridt i den rigtige retning, men hvordan skal man blive ledt derhen? – andet end (ironisk nok) via dit tv via CNN?

2) Før os tilbage til jer. Ønsket om at facilitere er ædelt og rigtigt, men i et stort net, så er der også brug for, at man lader det gode indhold + brugere komme til en. Og ikke bare afventer klikket til COP15.com. For ligesom det giver god mening at komme til brugerne, så giver det også god mening at samle det hele igen. Og her kunne man fx ha’ ladet alt med #COP15, indgår i den officielle diskussion om topmødet. Ligesom man kunne hive spørgsmål tagget op med #COP15 med ind i youtube-debatten.

Og det kan man måske foreslå en anden gang? Ligesom der kunne ha’ kommet gang i den, hvis man havde lavet regionale og lokale udgaver og samarbejder, så man sikrede trafik via Kinas udgave af MSN.dk fx. Og dermed også overvandt afstanden til København såvel som til COP15.com. Tiltag, der samtidig havde krævet flere penge og ressourcer end hvad COP15 formodentlig har haft budgetteret….

Opsum.
Set ud fra en public diplomacy-tankegang er det en succes for et miniland som DK. Ingen tvivl om det. Og fred med det. Forhåbentligt får UM delagtiggjort de danske ministerier og resten af FN i deres erfaringer, når hele cirkusshowet er ovre. Uanset, så er COP15-kampagnen et eksempel på gode tiltag på brug af sociale medier, uden at det partou skal være dialogfikseret. Og se det er også et plus!

Reblog this post [with Zemanta]
Related Posts with Thumbnails

Wow. It's Quiet Here...

Be the first to start the conversation!

Leave a Reply:

Gravatar Image