Brug sociale medier når du skriver bog

Vi oprettede denne blog, da vi skulle i gang med at skrive bogen. I første omgang virkede det som ekstraarbejde. Kan vi virkelig overkomme at skrive bog – og blog? Men vi fandt hurtigt ud af, at det ikke var enten eller. For ligesom fysisdike og digitale kampagner skal følges ad ude i den store verden, viste det sig, at bogprocessen blev suppleret af bloggen, ligesom arbejdet med bogen gav masser af cases, oplevelser og tanker til bloggen. Der var også et element af ”practice what your preach” over vores beslutning om at blogge om bogen. Hvis vi ikke selv har en åben proces og kan se fidusen i at anvende sociale medier undervejs i processen, hvorfor skulle andre så have det?

Bloggen som fælles vidensbank
Bloggen har fungeret som en fælles vidensbank og kollektiv hukommelse. Skal jeg bruge de nyeste tal fra Danmarks Statistik, finder jeg dem på vores egen blog, fordi jeg ved, vi har blogget om dem. Skulle jeg skrive om modeblogs i bogen, fik jeg input fra Anna via hendes blogindlæg. Og vice versa.

Blog til reflektioner
Bloggen har samtidig fungeret som et sted, hvor vi kunne komme af med tanker og overvejelser om selve processen. Det er også her, vi har testet nogle cases af. Måske er det en meget god historie til et blogindlæg, men kan ikke bære at komme med i bogen, fx hvis de er aktuelle, men ikke langtidsholdbare. Det der står på bloggen er derfor ikke identisk med indholdet af bogen.

Sociale medier
Vi har aktivt brugt Twitter, Facebook og Delicious i processen – til at få input og give output. På Twitter har vi fået input til research og cases. Det er også her, man kan gå hen og finde inspiration, når skriveprocessen går i hårdknude. Eller dele sin frustration med andre, når Gmail fra tid til anden er nede. Facebook har mere været til at netværke, kontakte cases, og til at modtage rygklap og lykønskningerne, nu hvor bogen er blevet færdig. På Delicious har vi hver især gemt interessante artikler, og vi har kunne bruge hinandens konti som online-bibliotek.

Ingen korte afsnit
Da redaktøren så den færdige tekst, var hun meget glad for produktet. Hun havde dog en generel kommentar, nemlig at vi skulle skrive teksten i én sammenhængende køre og ikke i små, kort afsnit med underoverskrifter. Da gik det op for os, at vi var blevet så blog-agtige i vores skrivestil, at vi skulle tilpasse os skrivestilen for en bog. Normalt forholder det sig omvendt, altså at folk har sværere ved at skrive til web end ud i én køre.

Leg med statistik
Med vores blog fik vi også mulighed for at lege lidt med Google Analytics. Hvor mange visninger, hvor længe er folk på siden, hvor kommer trafikken fra osv.? Det var helt tydeligt, at når Anna blogger om mode, stiger trafikken eksplosivt. Bruger vi sociale netværk til at gøre opmærksom på et nyt indlæg, fx nye tal eller en analyse, stiger trafikken også.

Related Posts with Thumbnails

3 Responses to “Brug sociale medier når du skriver bog”

  1. Anette Tvedergaard Madsen oktober 27, 2009 at 20:44 #

    Interessant at læse jeres erfaringer. Tak. :-)

    Det gode ved online medier er især at få feedback, indspark og kritik. Oftest lynhurtigt!

    Jeg er helt enig i, at det er helt oplagt at tænke en medieplan – brug af flere medier på én gang – når man har et medieprojekt i støbeskeen.

    Jeg selv kunne klart være bedre til at bruge andre end online medier til at udvikle og udbygge mine blogs…

    For man står altså bare stærkere ved at spille på flere strenge, og dermed nå målgruppen ad flere veje.

    Sjovt at læse om de korte afsnit… Som blogger bliver man hurtigt en trænet abe hertil. Jeg får næsten lyst til at skrive overskrifter i denne korte kommentar! ;-)

    Statistik var det som fik mig rigtig tændt på at blogge. Jeg kunne se, at det, som jeg skrev, faktisk blev læst (må jeg antage, når folk blev på bloggen mere en 2 sekunder). Herligt! Og meget anvendeligt at kunne se, hvorfra trafikken kommer og hvornår man genererer flest besøgende. Men et godt råd er at være tro mod, hvad man har lyst til at skrive. Bliver man for styret af statistikken (skriver kun om emner, som man ved er hotte) bliver bloggerlivet for mekanisk og kedeligt! Mon ikke også læserne lurer det?!

  2. Astrid Haug oktober 28, 2009 at 15:06 #

    Tak for din kommentar! Jeg er helt enig i, at man skal skrive om det, man tænder på, frem for det der giver mest trafik. Flere bloggere har dog fortalt (i research til bogen), at provokerende og grove indlæg skaber mere trafik. Måske ikke så overraskende, men alligevel ikke vejen frem for os alle.

  3. Anette Tvedergaard Madsen november 1, 2009 at 20:34 #

    Vi er alle til fals for overskrifter og indhold a la Ekstra Bladet… :-)

Leave a Reply:

Gravatar Image