Amerikanske bloggere skal nu skilte med gaverne – men findes den "rene" anmeldelse?

Den amerikanske Federal Trade Association slår nu hårdere og hårdere ned på nettets nye professionelle. Alle bloggere skal KLART og tydeligt skrive, om de får betaling for deres indlæg og fremlægge kvitteringen for køb, hvis de vitterligt selv har været i butikkerne. Formål? Forbrugerne skal vide, om de er udsat for markedsføring.

Mens det i første omgang var de politiske bloggere, der blev oprørte over, at deres virke skulle reguleres sådan af staten, når magasiner og aviser slipper, er turen i denne uge kommet til modebloggerne. Fra og med 1. december skal alle bloggere, der skriver om produkter, kunne fremvise enten kvittering for købet eller skrive, hvad de har fået for at skrive om produktet. Og her tæller også selve produktet som en form for betaling. Som NY Times påpeger, så vil det sige, at man højt og tydeligt skal angive om man har fået produktet GRATIS. En opklaring vi endnu ikke har fået herhjemme.

Sidste år gjorde Videnskabsministeren det ifølge Politiken klart, at “det er i strid med markedsføringslovens § 4 ikke at gøre det helt klart i sin blog, at man har fået penge for at skrive om et produkt.” Reaktionen kom, efter at Socialdemokraternes Benny Engelbrecht havde stillet et paragraf 20-spørgsmål om emnet, for at få belyst forbrugeraspektet: hvornår er det “ægte” anmeldelse og hvornår er det markedsføring – og er der overhovedet en distinktion?

hans blog giver han følgende begrundelse for at tage sagen op:

“Problemet med denne markedsføring er at forbrugerne så ikke kan se hvad der er oprigtige anprisninger, og hvad der er betalt reklame. Det svarer strengt taget til den type product placement man anvender meget i filmindustrien. Det er nemlig sjældent tilfældigt hvilken øl helten i en Hollywood blockbuster drikker eller hvilket stereoanlæg der er hjemme i heltindens hybel. Forskellen er blot den at på film forventer vi det. Det gør vi ikke når vi læser en personlig blog skrevet af en person vi i øvrigt sympatiserer med.”

Og manden har en pointe. Når Nielsen Online viser at hele 70% af os stoler på de anbefalinger vi læser på nettet, så er der god grund til at sikre, at de anmeldelser også er “rene”. Kobler man det med at 90% (igen via Nielsen) af os stoler på vores venners anbefalinger, så har især modebloggerne formodentlig stærkere indflydelse end den vanlige anbefaling læst i et forum. De bliver ved lang tids brug til en slags digital veninde, hvilket kun øger tilliden fra læsers side af – selvfølgelig afhængig af person, blogger osv..

Men! 1) Vil tiden løse problemet?
Med sin sammenligning med filmindustrien pointerer Benny Engelbrecht i sin argumentation samtidig, hvorfor man langsomt vil vende sig fra at have tilliden til bloggerne – hvorfor problemet mindskes gevaldigt. For jo flere sager, der kommer omkring skjult markedsføring, jo mindre blind tillid vil læserne nære til deres bloggere. Jo mere almindeligt og forventeligt bliver det, at selvfølgelig har de fået den taske, og selvfølgelig får de penge i ny og næ for deres arbejde i form af naturalier som rabatter, showpieces osv. Alt det som modeskribenterne på de store magasiner længe har nydt godt af. Og så er vi igen tilbage ved det unikke med modeblogsne og de tre faldgruber, som modebloggerne skal undgå at falde i: at de 1) underminerer deres troværdighed ved at sælge ud, 2) udvander sig selv emne-mæssigt ved at snakke om hverdagslivet, eller 3) at de mister deres unikke cool og bliver som alle de andre. Alle tre vil ødelægge det, der gør dem til noget særligt i et modeblog-perspektiv.

Men! 2) findes der “rene” anbefalinger?
Tja. Den lovlige definition er, at en anbefaling er “rent”, så længe der ikke er udvekslet en eller anden betalingsform i forbindelse med anmeldelsen. På den anden side, så står der jo ikke på boganmeldelser, at “Jeg har fået bogen af forlaget og agter at tage den med hjem bagefter” – som bloggen Daily Kos også påpeger. Men faktisk skriver Berlingske og Politiken allerede, hvis deres rejseartikler er delvist eller helt sponseret af et rejsemål eller flyselskab.
Måske skal vi til at indføre den slags mærkning alle steder? Og kamme helt over i den anden grøft, hvor alt er plastret til i advarsler (tænk amerikanske brugsanvisninger…), så man på et eller andet tidspunkt råber STOP! Og vender tilbage til forbrugerens egen sunde fornuft som boldværket mod den skræmmende skjulte markedsføring/indoktrinering.

Personligt mener jeg, at man skal skrive, hvad de etiske retningslinjer er på bloggen i sin “om mig” sektion, hvis man hyppigt anmelder produkter. Alternativt kunne det være en fin forbrugertjeneste, hvis Forbrugerrådet eller Forbrugerstyrelsen lavede et bloggerkodeks, som alle bloggere kunne henvise til – evt. i form af en widget, der placerede et badge på alle blogs, der erklærede sig enige i retningslinjerne. Så kunne forbrugerne se, hvad gamet er, og slipper for lange og mange disclaimers i selve indlæggene. Forslaget er dog ikke nogen vinder hos bloggerne selv.

Reblog this post [with Zemanta]
Related Posts with Thumbnails

5 Responses to “Amerikanske bloggere skal nu skilte med gaverne – men findes den "rene" anmeldelse?”

  1. ne oktober 16, 2009 at 13:03 #

    er det ikke en lidt mærkelig begrundelse, at fordi vi stoler på det, skal troværdigheden sikres med regler. så kan man også argumentere, at vi ikke skal tro det, fordi der ingen regler er. måske stoler vi netop på det, fordi det er uden for kontrol og system.

  2. Anna Ebbesen oktober 16, 2009 at 13:14 #

    Hep – det kan der snildt være noget om. At vi kvæler tilliden med kontrol. Og her kunne det være en mulighed med en mellemting, hvor det etiske kodeks lå i “om mig/ombloggen”-tekster.

  3. Sidsel oktober 16, 2009 at 15:21 #

    En lovgivning på området er vel også at undervurdere læserne.
    Blogs lever af deres image og af deres læsere, og der skal nok være en enkelt snu læser (eller 30) som pointerer ‘suspekte’ anmeldelser hvis ikke det nævnes at produktet er modtaget gratis.

    Netop på blogs er der jo mulighed for dialog – i modsætning til magasiner og andre trykte medier som anmelder – hvilket måske ikke giver en ‘renere’ anmeldelse, men i hvert fald muligheden for at få flere synspunkter belyst.(Med mindre der selvfølgelig er en meget effektiv censurering af kommentarer på den pågældende blog)

    Men jeg bakker op om de etiske retningslinier:)

  4. Pernille Tranberg oktober 19, 2009 at 18:10 #

    Kære Anne
    Dit forslag om at få FBR til at lave bloggerkodeks. Det lavede Tænk (FBR) for over to år siden da jeg var chefredaktør på TÆNK:

    http://www.taenk.dk/?sid=1&cid=7030

    Denne ide burde genoplives ;-)
    kh pernille

    • Anna Ebbesen oktober 19, 2009 at 19:07 #

      Hej Pernille – Tak for linket! Men det jeg efterspørger en lidt anden “vare” :) Så hvis den skal genoplives, kunne det være fedt hvis den fik et andet form.
      Jeg vil mene, at folk gerne må tjene penge på deres blog via reklamer, uden at det påvirker troværdigheden af indholdet. TV2 er jo ikke mindre valid end DR, fordi de har reklamer på deres site.
      Hvis vi skal gå amerikanernes vej, er det for at skabe en kultur, hvor man skildrer mere med betalingsvejene – også dem i form af hvordan gaverne fx bliver håndteret. Eller at når indlæg er betalte, at det så fremgår af indlæget. Den slags. Alternativt at Forbrugerstyrelsen eller Forbrugerrådet, laver det omtalte lille etiske skriv, som man linker til i sin “om mig”.

      Ved du egentlig hvor meget succes Forbrugerrådet havde med deres “Reklamefri zone”?

      Vh. Anna

Leave a Reply:

Gravatar Image