Flere og flere reklamekroner bruges nu online – måske der følger viden med?

Nye tal fra Danmarks statistik viser, at de danske virksomheder og organisationer i stigende grad vælger – ikke overraskende – at placere deres annoncekroner på nettet. Andelen af online annoncetiltag indrykket af reklame- og mediebureauer er steget fra 10 procent i 2007 til 20 procent i 2008.

Ingen stor jubel
Selvom dette jo kan lyde forrygende, så er det værd at bemærke, reklamebranchen har oplevet lavere vækst i 2008 end 2007. Dertil kommer at kriseåret 2009, formodentlig vil betyde yderligere fald i både omsætning og indrykning. Og for at gøre ondt værre, placerer de danske virksomheder i stigende grad deres annoncer hos udenlandske tjenester som Google og Facebook, hvor danskerne i højere og højere grad bruger deres tid online. Dermed forsvinder pengene fra de danske medieudbydere, der i disse år forsøger at genopfinde print/tv/radio-forretningsmodellen i ny online udgave.

Intet er så skidt…
Taget i betragtning af, hvor lidt penge der nu bruges på outdoor, så ved man meget mere om de gamle former for reklame end de nye. Man kender effekten langt bedre og mere præcist, fordi man har gjort det længere tid.

Det større indryk af reklamer online, kan man derfor håbe på, vil give en øget opmærksomhed på netmediernes effekt i markedsførings øje med. Nytter det overhovedet noget eller er det bare ren hype? Og i så fald, hvor meget giver hvor lidt osv.?

Related Posts with Thumbnails

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Eksplosiv stigning i danskernes brug af sociale medier: Hver anden dansker er nu på Facebook | Lyt til elefanterne - oktober 26, 2009

    [...] del af hverdagen – både som informations, underholdnings og hygge-sted. Vi ved allerede, at markedsføringskronerne også er ved at rykke med online, men det  halter dog stadig med helhjertede satsninger fra virksomheder og [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image