"Meet Your Fashion Blogger" – Friis & Company soler sig i modebloggernes gode brand

I aften afholdes det første i rækken af en serie af blogger-arrangementer i Friis & Company’s butikker landet over. Men denne gang er det ikke modebloggerne alene, der inviteres indenfor til et sneak peak. Efter lukketid er det derimod modebloggerne, der er værterne, og deres læsere, der er gæsterne. Friis & Company leverer udelukkende rammerne, produkterne og snacks – og nåh ja, lidt PR.

blogevent_programMød din blogger
Fra mandag til torsdag åbner lokale modeblogggere dørene for deres læsere til ”Meet your blogger”-shopping efter lukketid i udvalgte butikker i Århus, Odense, på Østerbro og Købmagergade i Købehavn.

Friis & Company har dermed taget skridtet videre fra at sætte bloggerne i centrum og opnå god PR via deres blogs, til at sætte rammerne for det virke, som bloggerne har. Kommunikationsmæssigt er de gået fra at være producenter af indhold, til at være facilitator for andres snak om og interaktion med deres produkter. Dermed er de et skoleeksempel på hvordan man kan bruge nye medier og de nye medieprofessionelle i sin kommunikation.

…for real…
For en aften er bloggernes medium udskiftet med den fysiske scene. Det betyder også, at afstanden mellem blogger og læser brydes ned, og samtalen gøres mere eller mindre synkron. Nu kan læseren starte en samtale med bloggeren, uden at skulle vente på besvarelsen af en kommentar – de færreste går jo forbi folk i den virkelig verden uden at reagere på et ”hej”.

Hvordan den samtale kommer til at spænde af, bliver interessant at se. Øges venindefølelsen og brandværdien af bloggeren? Eller mindskes den, når bloggeren er trådt ned fra sin blog-pedistal?

…til en omgang co-branding af bedste skuffe…
Journalisten fra Fyens Stiftstidende, der dækker begivenheden, spurgte mig i forbindelse med hendes artikel, om bloggerne kunne tage skade af eventen. Om deres troværdighed ville blive skadet. For ligesom bloggerne er deres blog – de er en uløselig del af det indhold de producerer – så bliver de også en del af Friis & Company for en aften. Det er med andre ord ny-medie-co-branding som Friis & Company har gang i.  Men er det i bloggerne interesse?

…til alles bedste.
Så længe bloggerne selv kan sætte grænsen, er det til fordel for begge parter. Bloggerne får mere omtale, og dermed flere læsere og muligvis også flere tilbud fra PR-firmaer og samarbejdspartnere med endnu mere omtale og læsere til følge. Friis & Company får til gengæld noget eftertragtet coolness, som firmaet har trængt til.

Vitalt for, at bloggernes troværdighed ikke bliver skadet, er, at de fortsat går i og omtaler andre mærker. At de fortsat behandler Friis & Companys produkter, som de behandler andres ( fx ved at skille sig af med produkter, de ikke længere bruger) og vigtigst af alt: at de ikke gentager eventen i nær fremtid. Ellers bliver Friis & Company låst til brandet som bloggeren er, hvilket både vil få personligheden + ægtheden til at forsvinde. I så fald ville bloggeren nemlig miste to ud af de tre ting, der gør bloggeren interessant.

Related Posts with Thumbnails

7 Responses to “"Meet Your Fashion Blogger" – Friis & Company soler sig i modebloggernes gode brand”

  1. Lisbeth oktober 5, 2009 at 22:51 #

    Det er en utrolig spændende artikel, hvor du kommer ind på flere emner, som er utroligt relevante for de danske modebloggere, nu hvor pr-bureauerne og både forhandlere og producenter indenfor modebranchen efterhånden er begyndt at få op for de utallige muligheder, modeblogs i Danmark har at byde på.

    Det er jo en hårfin balancegang, for naturligvis vil det være dumt af begge parter, hvis man ikke udnytter de samarbejdsmuligheder, der ligger og venter, men samtidigt bør man som modeblogger også kende sin pris udfra antallet af faste læsere.

    Camille fra Clamour4glamour har i sidste uge afsløret, at hun rundede 4000 unikke besøgende om dagen – og så ér det da en god deal for Friis, når hun laver 4-5 blogindlæg om eventet- og når alle de mindre bloggere efterfølgende skriver om eventet på deres egne blogs.

    Omvendt har de også været rigtig søde til at eksponere de omtalte bloggere både via deres egen blog, twitter og på plakater i deres butikker.

    Derfor kan det umiddelbart synes som en win-win situation for begge parter.

    Jeg tror dog, du har fuldstændig ret i, at de involverede bloggere ikke kan gentage deres samarbejde med Friis lige foreløbigt, da man ellers hurtigt vil komme til at opfatte dem som Friis’ faste bloggere – og dermed mister det også værdi for Friis, da man ikke længere har samme tillid til bloggerens anmeldelser af Friis’ produkter.

    Det ER et rigtig interessant emne – og det hele går jo lynhurtigt lige nu, så det bliver spændende at se, hvordan det hele udvikler sig over de næste 3-6 måneder.

    Hvorvidt producenterne formår at udnytte situationen – og om bloggerne er i stand til at fastholde deres egen integritet samtidigt med at de udnytter mulighederne for eksponering, reklamegaver og måske endda reklamepenge.

    Derudover så tror jeg også, de danske bloglæsere så småt skal vænne sig til, at deres favoritblogs pludseligt får et kommercielt input – for indtil nu har der jo stort set ikke været noget af den slags på de danske blogs i modsætning til fx i Sverige.

    Men rigtig spændende artikel – jeg vil snuse lidt videre rundt herinde :)

  2. Pily oktober 6, 2009 at 08:29 #

    Blogging og verdenen, der omgiver denne handling, er på disse breddegrader relativt ny, hvorfor dens tilpasning til Danmark stadig ikke har fundet sin endelige form. I modsætning til Sverige skal vi lige finde ud af, hvad vi kan bruge blogging til. Indholdet er det samme, men er markedet, selvkritikken og forbrugerne de samme? I undersøgelsen af dette stikker alle interesserede følehornene frem. Nogle inviterer til champagne og andre til brunch, men fælles er, at alle prøver at finde deres plads og sammenhørighed med disse nye mediedarlings. Hvilke synergier kan vi opnå med dem!

    I processen, hvor forholdet og ”anvendeligheden” af bloggerne udforskes og vurderes, må nye veje banes og prøvekøres. Friis & Company har blandt andet valgt: ”Meet your fashion blogger”. På trods af arrangementets succes er der ingen tvivl om, at nye veje skal udforskes, andre bloggere skal undersøges og igen skal det hele vurderes. Alt sammen så vi kan finde ud af, hvem den ”den nye pige i klassen” er.

    Seneste skud på blogger-stammen er en taske designet af bloggerne fra Anywho, der til november lanceres og sælges over det meste af landet. En ny og anderledes måde at bringe bloggerne ikke bare ud gennem skærmen, men også direkte ind i deres læsere garderobe. –at give læserne ”en bid af god smag”.

    Blogging er nyt og som så meget andet nyt, spændende. Det er en forretning, en lidenskab og et tidsfordriv alt afhængig af, hvor og hvem man spørger. Men det er sikkert, at blogging er kommet for at blive, omend i en anden form end i dag…

    Pily Ottesen
    PR & Marketing
    (Friis & Company)

  3. Anna Ebbesen oktober 6, 2009 at 09:48 #

    @ Lisbeth – tak for dit indspark! Det er en super spændende at følge udviklingen på sidelinjen både for mig som professionel rådgiver og som helt almindelig modebloglæser.
    Og tak for god modeblog i øvrigt!

    @ Pily – Er helt enig i din vurdering af, at I hele tiden skal være på mærkerne og ikke gå i stå i et status quo, der let bliver forældet. Hvis det må offentliggøres, er jeg meget interesseret i at vide, hvad jeres succesparametre er? Har i mål for antal indlæg, % øgning af læserskare på egen blog eller deciderede salgsparametre?
    Anywho.dk-tiltaget lyder som et naturligt næste skridt at tage. Glæder mig til at se både tasken om hvad det kan generere af buzz (og salg?).
    Det er befriende at se, at I omfavner bloggerne og de nye muligheder – I er praktisk talt førende hvad det angår!

  4. Daniel Bæk oktober 10, 2009 at 12:39 #

    Det er virkeligt godt tænkt af Friis & Co. Og den helt rigtige vej at gå ifht. at involvere sine brugere og omstille sig til den digitale revolution, hvor det ikke længere alene er moderedaktørerne der er trendsættende, men alle de mange bloggere med tusindvis af daglige besøgende – og noget opmærksomhed har det da skabt: http://www.modeblogs.net/?s=meet+your&x=0&y=0

    • Anna Ebbesen oktober 18, 2009 at 16:53 #

      Ja, helt enig. Det er forrygende gået af dem! Af omtale har diverse “nights” også været beskrevet i den lokale presse, for slet ikke at tale om alle de modebloggere in spe, som deltog i diverse bloggers night og skrev om det på deres egne blogs. Ren trincle-down-effekt af den gode slags. Mon ikke vi kommer til at se mere og mere af denne slags, i takt med at flere og flere markedsføringstiltag kommer til at fokusere på involvering end afsendelse af budskab?

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Dagens fangst på Twitter | Lyt til elefanterne - oktober 14, 2009

    [...] eksperter, så derfor er den slags mund-til-mund markedsføring på sociale netværk guld værd. Se bare hvordan forskellige tøjproducenter omfavner modebloggerne, for at få dem til at snakke om netop deres [...]

  2. Cases, cases, cases | Lyt til elefanterne - juni 4, 2010

    [...] og Company rækker ud til modebloggere. Er også på [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image