Modeblogs: MP3-effekten i modebranchen

I dagens udgave af Kulturnyt på P1 og P2 snakker jeg modeblogs med journalisten Lise Thorsøe-Jacobsen. Vi runder modeblogs og deres forfatterinders karakteristika, samt hvorfor de er populære. En af pointerne som ikke er med i indslaget er ligheden med, hvad der er sket i musikkens verden, da nettet gjorde alle til musikdistributører og radikalt ændrede på, hvad folk efterspurgte – fra Hi-Def til MP3, fra dyre produktioner til let-at-dele komprimeret lyd.

Godt-nok-teknologiernes revolution
I denne måneds udgave af det amerikanske magasin Wired, beretter Robert Capps om hvordan Good Enough Tech har slået igennem i sfærer så aparte som militæret, musikinduistrien og advokatbranchen. Fællesnævneren er enkel: forbrugerne efterspørger nu ikke det samme som før, idet deres prioriteter har ændret sig. Hvor de før vægtede et utal af funktioner, søger de nu det, der virker. Fra kvalitet til hastighed. Fra “det hele”, til “præcis det jeg har brug for”. Og her har det overrasket, at forbrugerne hellere vil have noget lidt usselt, nemt og hurtigt, end de vil have det hele af høj kvalitet.

Det samme kan siges for diskussionen omkring Modeblog vs. Modemagasin. Med faldende oplag verden over, begynder hæderkronede blade som ID og Vogue nu at skære ned på redaktioner og antal udgivelser. For hvor forbrugerne før lagde vægt på glitrede billeder, lækkert papir og nyheder fra den lukkede modesfære, ser mange nu ud til at foretrække de dårligt opløste billeder fra modebloggernes små kameraer, præsenteret på de gratis blogsoftware med mode-indhold pakket ind i hverdag. Drømmen om modeverdenen er intakt, men indholdet omformes og fodres i low tech versioner ud til de mange brugere, der finder formen god nok til dem. Hastighed, personlighed og ægthed vægtes nu over magasinernes glitrende pris.

MP3-effekten
Med andre ord leverer blogsoftwaret modens MP3-format – en billigere, lavopløst udgave, der til gengæld kan deles og bruges hurtigt og frit. I blogsoftwaren suges muligvis den gamle verdens kvalitet ud, men kun for at genføde den i ny udgave, med ny definition af begrebet kvalitet. Væk er muligvis mange tusinder pixler og tekstur, men tilbage er mangfoldighed og personlighed en masse.

Bloguniverset er dermed for de mange aspirerende modeskribenter, hvad Myspace var for musikerne: En mulighed for at omgå de etablerede kanaler, og selv gøre idolerne kunsten efter. Og modeblogsne som sådan er dermed bare endnu en brik i den igangværende”The Good Enough Revolution”.

Du kan fange indslaget på følgende kanaler og platforme:

  • I din podcast fra dagens P1Morgen, hvor indslaget blev bragt ca. kl. 6:15
  • I programmet Kulturnyt, som kommer på P2 d.14. september kl. 15:30 og på P1 i aften kl. 18:50.
  • Efterfølgende kan man finde det på dr.dk/kulturnyt.

I indslaget snakker journalisten også med modebloggeren Kia fra Fierce og Fattig på SU

Hvis du vil læse mere om modeblogs, så er det hele samlet her i taget “modeblogs”.

Related Posts with Thumbnails

3 Responses to “Modeblogs: MP3-effekten i modebranchen”

  1. ne september 16, 2009 at 14:34 #

    er det med vilje, du skriver “…hvad Myspace var for musikerne” – er MySpace fortid i din optik eller hvordan?

  2. Anna Ebbesen september 18, 2009 at 12:08 #

    Hej Ne – nej, sætningen var bare i datid, deraf brugen af var. Men Myspace er faldende i popularitet, så jeg kan forstå, hvorfor du spørger. Jeg tror at tjenesten måske vil forsvinde på sigt, om ikke andet så miste sin status som stedet musik generelt og undergrundens musik i særdeleshed. En bevægelse der allerede er i gang med tjenester som last.fm, Spotify eller Django, der alle henter flere og flere brugere ind. For slet ikke at tale om konkurrencen fra Facebook: http://news.cnet.com/8301-13577_3-10348568-36.html

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Om modeblogs: MP3-effekten i modebranchen - september 15, 2009

    [...] Men heldigvis har Anna Ebbesen (som er min halv-kollega) i dag været i Kulturnyt (som nok er nemmest at hente via itunes), og supplerer med et blogindlæg. [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image