Kampen om reklamerne på nettet

Alle leder efter den rigtige og kommende forretningsmodel for at tjene penge på indhold på nettet. Der udspiller sig derfor en daglig kamp om mellem brugerne og udbyderne – hvor går grænsen for ”gratis”? Seneste kamp handler om retten til at blokkere (og/eller erstatte) reklamerne, som fortsat er den eneste sikre indtjeningsmulighed for bl.a. de store nyhedssites. I jagten for betaling for journalistikken higer mediehusene derfor om retten til at vise reklamer for ALLE deres besøgende.

Ugens Første Fjende: Aid Online
I går valgte nødhjælpsorganisationerne at stoppe samarbejdet med Aid Online, der hentede penge til organisationerne og sig selv, ved at erstatte de normale reklamer på kommercielle sites med egne. Aid Onlines salgstale var, at man som bruger dermed kunne “surf for velgørenhed”.

Efter kritik fra branchen og trusler om sagsanlæg, valgte de danske nødhjælpsorganisationer så at stoppe samarbejdet. Kritikken gik i al sin enkelhed på, at reklamerne er det nyhedssitetsne forsøger at leve af, så at blokere dem, var at snylte yderligere på den gratis journalistik.

Ugens Anden Fjende: Adblock
I dag vælger Berlingske så at tage skridtet videre. Denne gang er fjenden et lille program, som brugere af Firefox-browseren kan installere. Som navnet

AdBlock signalerer, så blokerer den for annoncer, så man som bruger kan fjerne ”støjen”, hvis man ønsker.

Nyhedssitesne har i denne omgang valgt at gå efter brugerne og ikke leverandørerne af tjenesten. Som Peter Nørregaard skriver på sin blog på branchesitet Version2, får man nu følgende besked, hvis man logger på med sin Adblocker installeret.

Kære bruger

Vi kan se, at din computer har en adblocker installeret, som gør at vi
ikke kan vise dig vores annoncer på websitet.

Vi kan kun give dig gratis journalistisk kvalitetsindhold,
hvis vi har annoncer på vores websites, for de betaler i høj grad de
omkostninger, der er forbundet med at drive et website. Hvis
annoncerne bliver fjernet, forsvinder vores indtægtsgrundlag, og så
vil vi ikke kunne blive ved med at tilbyde dig gratis nyheder på
www.berlingske.dk

Hvis du afinstallerer adblockeren, er du naturligvis mere end
velkommen tilbage til vores website.

Med venlig hilsen

Berlingske Tidende

Gad vide, hvad det næste træk bliver?

Reblog this post [with Zemanta]
Related Posts with Thumbnails

2 Responses to “Kampen om reklamerne på nettet”

  1. Anna Ebbesen september 21, 2009 at 10:50 #

    Og så endte sagen om Aid Online versus de etablerede medier med et fogedforbud: Aid Online’s praksis er nu dømt ulovlig http://bit.ly/4b1QIv

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Hvis bare alt var gratis… - juni 10, 2009

    [...] Har netop læst flg. på bloggen Bogprojekt om digital kommunikation [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image