Modeblogs som snack

Indrømmet: min primære overspringshandling denne bogskrivning igennem, har været at tjekke modeblogs ud.

Modeblogs er min snack. Mine letfordøjelige kalorier (der kun gør ondt på pengepungen), som giver mig en dejlig fornemmelse af at have browset de danske butikker, og fået udlevet min pigede mode-trang (og bilder mig samtidig ind, at det jo også er god research til bogen….). Jeg bruger løbende tid på hurtigt at tjekke en blogs linkslister ud, og se om der skal nye til samlingen, men forsøger også at begrænse min snack-trang.

Tips: Speed Dial!

Jeg er for optimistisk, når jeg fordrer min reader med feeds, så den sander hurtig til med lange og gode artikler. Men Speed Dial (en firefox add-on) passer perfekt til min billed-hunger. Takket være en fikse visning via Speed Dial, kan jeg hurtigt scanne flere og flere og flere.

Flere og flere faner kommer til, men jeg forsøger at være hårdhændet, når jeg tildeler plads i min opmærksomhed: opdateres der ikke ofte, eller er der ikke nok billeder, så må pladsen vige for en ny kandidat.

Jeg har lovet mig selv at holde mig under de 50 små snacks +/- ekskursioner ud i sfæren for nye kandidater til fadeburet. Mere end det, og snackspisningen/overspringshandling ændrer karakter fra uskyldig til ædeflip/tidsfordriv.


Give and take

Jeg leverer derfor gladelig trafik til flere hundrede (hovedsageligt danske) modeblogger, der kan nyde godt af mine korte kliks – hvis de altså kører reklamer betalt af klikraten. Omvendt nyder jeg godt af deres indre modeskribent/stylist/model.

Offline bonus: effektiv shopping

Jeg har intet tid for tiden. Og det, jeg har, går til bogen og så kæresten. Så shopping skal derfor være uhyre effektiv. Ikke tid til langsom shopping, eller fejlkøb der skal returneres. Og her er jeg stor tak skyldig. Tak, tak, tak til alle jer i min Speed Dial for at levere nok inspiration til den perfekte ninja-agtige shoppingtur uden for mange svinkeærinder.

Og lige lidt mere “seriøst”
Karakteristik af modesfæren? tja.. for mig at se, er der de almindelige hverdagsblogs, som Astrid Haug er i gang med beskrive til bogen, og så de mere stilprægede gengivelser af outfits, shoppingtips og mode-gossip. I min vej rundt i modesfæren oplever jeg gang på gang at hver blog unik med egen stil og rettesnor. Som bruger er jeg ude efter dem, jeg synes er seje, og som – mere specifikt – har inspiration på deres dagsorden. Dem, der serverer outfits og stiltips i deres post, passer klart mere til mit forbrug af modeblogs, end dem, der skriver mere om deres liv og tanker i øvrigt. Ikke at disse blogs ikke er glimrende, men den del passer ikke til mit formål – og falder mere over i hverdagsblogs, hvor mode bare også er en del af deres øvrige tanker, holdninger og mere personlige gengivelser af livet omkring dem. Der er nuancer i begge lejre (mere eller mindre proffessionalisme fx), med set ud fra mit brugerperspektiv, giver den løse opdelingen mest menig. Dig?

Lidt mere om emnet:
Post om de danske modeblogs – på vej mod svenske tilstande? inkl. indslaget fra TV-avisen med Aywho og mig.
Post om det nye StyleGallery.com

Related Posts with Thumbnails

4 Responses to “Modeblogs som snack”

  1. Bloggerella maj 6, 2009 at 10:43 #

    Hej Anna,
    Jeg har godt opdaget dig i min statcounter ;)
    Synes det er et rigtigt spændende projekt i er i gang med og følger gladeligt med fra sidelinjen.

    Synes for øvrigt du skal slå vejen forbi det her indlæg hos Acie, hvis du ikke allerede har fanget det i din reader, for der er nogle gode pointer imho -
    http://acieagurk.blogspot.com/2009/05/moi.html

  2. Malene Hald maj 6, 2009 at 11:10 #

    Hvor kan jeg dog følge dig:) Jeg er også blevet “afhængig” af de danske modeblogs. Det er en fantastisk møde at få dækket sit shoppebehov på, og at få bare lidt idé om hvad det rør sig …

  3. Anna Ebbesen maj 7, 2009 at 23:26 #

    @ Bloggarella – hæh din statcounter kan sikkert sige skræmmende ting om mine arbejdsmønstre ;) Tak for tippet om Acies indlæg, og ikke mindst de gode kommentarer. Noget der har slået mig er, jo mere jeg læser blogs, jo mere går jeg efter kommentarerne. Og selvfølgelig: tak for sej blog!

    @ Malene ja ikke! Lidt som at få et behov dækket, man ikke vidste var der. Cool site du har dig – virkelig fin streg i dine figurer!

  4. Bloggerella maj 8, 2009 at 17:38 #

    Det var så lidt – det er altid lidt underligt at blive rost for bloggen. Det er jo langt fra rocket science, dét jeg skriver om og samtidig er bloggen jo lidt min “pinlige hemmelighed”.

    Men det er bestemt kommentarerne du skal gå efter, det er dér diskussionerne bliver taget, og kernen omkring blogging ligger – interaktionen mellem blogger og læser. For mit vedkommende er det i høj grad interaktionen, der gør det sjovt at blogge.

    Statistikken er nu ikke noget jeg ser så meget på, har bare opdaget nogle hits fra Advice. Så jeg tror ikke jeg kan udlede noget særligt om lige netop dig eller andre læsere ;)

    I øvrigt er jeg blevet kontaktet af en studerende på ITU, som beskæftiger sig med blog-identitet, så man må sige, at der er fokus på emnet nu…

Leave a Reply:

Gravatar Image