Modesfæren rykker – fra modeblogs til modenetværk

Der er sket en del siden sidst. Benjamin Media har nu etableret en klar førerposition indenfor net-mode med deres nye StyleGallery-netværk. Platformstanken er god, men man har ikke tænkt i synergi med eksisterende blogs eller god udnyttelse af nettets økologi.  Og så er de københavnske firmaer for alvor er begyndt at hive bloggerne med indenfor in the know

Siden mit første indlæg om de danske modeblogs, er der for alvor kommet gang i sagerne.

Bloggerne ser ud til at være blevet fast inventar til pressevisninger af efterårets kollektioner. Således har H&M fremvist sin nye Home-kollektion, som Anywho gengav, Monki fik flere til tasterne ligesom Modemedmere-Maria og Agurkeliv-Acie var til pressedag hos PR-firmaet Star og se på flere forskellige mærker.

Benjamin overtager markedet for lookbooks
Mest nyskabende er dog nok Benjamin Media/Costumes nye mode-netværk, der i samarbejde med MSN Style leverer en dansk udgave af chictopiaStylegallery.com. Mens Chictopia tillader, at man kan finde fashionistaer, der ligner en af statur, er StyleGallery mere en styret form for kollektiv lookbook:

kindofhungover's blog på chictopia.comIda-Clara - der også blogger - viser et oufit på StyleGallery.com

Points for at gøre det
På StyleGallery kan man uploade billeder af sig selv, rate andres stilfuldhed, og se hvilke outfits som redaktionen har udvalgt – her bestående af de fotografer, der også spotter folk i gadebilledet og foreviger dem til sitet.
Tjek fx et af de første shoots ud på A fashiontale, hvor Marie har foreviget dagen sammen med medfotografen, Trine, der også har en blog, ligesom den ene model, der er Pernille fra FashionByFrirum.

Halve points for udførslen
At modeblogsne stadig er et ungt fænomen, ses ved at man ikke har arbejdet med feeds og syndikering fra de eksisterende blogs overpå denne nye platform. Ved man, at dem, man gerne vil aktivere på sit netværk, i forvejen er aktive på egne platforme, så er det god stil at tænke i integration på tværs. I stedet for at de nu skal til at holde flere steder kørende samtidig, så laver man feed-løsninger så fx billederne af dagens outfit + tekst let hives over i det nye forum.
Dermed havde man givet et større publikum til alle dem, der er i gang og samtidig givet en let tilgængelig platform til alle dem, der ikke har haft mod på at oprette egen kanal i eget navn.

Uge 17's ugens udvalgte: Elise fanget på gadenNoget andet er billederne af pigerne på gaden, ikke bliver identificeret med link til evt. blog. Fx blev et bilede af Elise fra Anywho valgt til ugens outfit i netværkets anden uge (uge 17), men der linkes ikke over til Anywho. Havde hun været fanget på gaden af en almindelig blogger, som havde foreviget hendes look og brugt det til godt indhold på egen blog, så havde vedkommende linket til Anywho.dk ud af høflighed. Det er trods alt Elises indhold, som vedkommende ”låner”. Det kommer ikke frem, når man ikke linker til pigen på billedet, men lader billedet “bo” hos fotograferne uden link.
Havde man gjort det, kunne det jo være, at Elise havde linket tilbage, og måske endda skrevet om oplevelsen på egen blog = mere trafik til begge.

Central selektion i fokus
Sådan som fokus er lige nu, så har Galleri-ejerne i form af fotograferne, dermed en fremhævet position som über-smagsdommere. Deres plads til at fremhæve outfits er simpelthen større, end den vi brugere får til vores ratings – og sidstnævnte har lagt lavere placering på siden, og dermed prioritet. Det gør platformen mere til deres gade-mode-blog, end et reelt netværk.

Forsideintroduktion - 1,2,3-profilAktivering = dataindsamling på alle

Det øjeblik du rører ved sitet og forsøger at interagere med det, ved fx at rate, kommentere eller gemme outfits, bliver du bedt om at afgive dine informationer til Benjamin Media først, og selv oprette en profil. Kommerciel dataming med potentialer. Dermed får Benjamin Medier data på en stor skare, som de har svært ved at finde i deres statistikkker normalt: dem, der måske gerne vil kommentere, men ikke har lyst til at indtage rampelyset selv.

Men man får ikke meget igen – som semi-tavs deltager. Man kunne let have givet alle de mange ikke-bloggere, en mulighed for at få en egen ”stil og inspirations-look-book” uden selv at ha’ været foran kameraet, ved at lade ens gemte outfits stå på ens profil. Man har nemlig mulighed for at vælge ”gem outfit”, når man er inde på et billede, hvorefter man så får man tilføjet billedet til funktionen ”dine outfits” inde under ens side. Dermed havde andre kunne se min stil, uden at jeg har fremvist noget jeg rent faktisk ejer eller går med. Samtidig havde man også kunne fremvise deltagelsen i netværket via fx dem profilen har rated.

Og så er der alt det med mikroindholdet – at jeg kunne få notifikationer, hvis jeg valgte at abonnere på bestemte outfits-leverandørers feed. osv. Men det kan være, at alt det, der på sigt er med til at holde netværket i live, er på vej i fase 1,5.

Uanset! Godt gået
Benjamin Media har med sit nye tiltag sikret sig en klar førerposition indenfor den folkelige mode. Som man kan se ud af topbaren, er StyleGallery endnu et element i blogsamlingen, styleblog.dk. Dermed får Benjamin Media for alvor leveret en samlet indgang til en stor del af modeblogosfæren. Suverænt træk so far, der dog snildt kunne gøres mere levende ved at dykke mere ned i økologien og samtidig give brugerne flere interaktionsmuligheder. Kunsten for Benjamin Media er at gå fra at sidde på det hele, til i stedet at blive dem der faciliterer modesnakken. Dem, som brugerne i sidste ende knytter relationer til, som dem, der bringer mode og inspiration ud til danskerne.

Billederne er screendumps fra http://www.chictopia.com og http://Stylegallery.com.

Related Posts with Thumbnails

3 Responses to “Modesfæren rykker – fra modeblogs til modenetværk”

  1. Anders Kragelund maj 2, 2009 at 16:49 #

    Hej Anna

    Tak for at du har taget dig tid til at reflektere over stylegallery.dk – især er det dejligt at du forholder dig kritisk og vi på den måde får feedback til næste skridt i udviklingen af stylegallery.

    Du har nok ret i at det på nuværende tidspunkt ikke er muligheder nok for at bidrage med gensidig link-love – det må vi have gjort noget ved.

    Og RSS feeds/notifikationer på den enkelte brugers outfits – vi har været meget bevidste om at gøre Stylegallery net at bruge – og vi var meget i tvivl om det blev for kompliceret at kommunikere RSS feedsene – det er nemlig ikke noget hovedparten af brugere har værdsat på vores andre sites. I stedet for RSS feeds valgte vi funktionen “Følg bruger”, hvor man modtager notifikationer i sin email, såfremt en af sine favoritter uploader et nyt outfit. Måske vi skulle kalde knappen “Notifikationer” i stedet for “Følg bruger” for øget forståelse? Vi kender endnu ikke helt effekten af måde vi laver notifikationer på. Vi har måske taget et forkert valg – det ved kun I brugere? Poke endeligt mig, udviklingsteamet, fotograferne på feedback@benjamin.dk, hvis der er noget I mener vi bør forbedre eller I har gode ideer. Vi har allerede fået feedback på at vores søgninger godt kan blive bedre, så det begynder vi at brugerteste/optimere i næste uge.

    Ang. din gode ide om semi-tavse brugere kan lave lave deres egen garderobe med andres outfits, så viste vores fokusgrupper klart at denne brugergruppe var meget interesserede i at være anonyme – især ville de ikke have at andre kunne se, hvad de havde stemt på og hvad de havde gemt i deres garderobe. Så denne funktion vil vi være lidt varsomme med at introducere på styleGALLERY. Måske kan den vinkles anderledes.

    Tak for feedback – keep it flowing:)

    Anders

    Chef for Interaktive Medier, Benjamin Media.

    • Anna Ebbesen maj 2, 2009 at 19:01 #

      Hej Anders – tak fordi du gad at kigge forbi og svare! Jeg vil meget gerne høre mere om projektet og processen. Vi forsøger at gøre vores bog om digital kommunikation case-baseret, men der er virkelig-virkelig få danske cases, som noget at skrive hjem om (er der en læser, der føler sig overset, så skriv endelig!). Så jeg vil meget gerne bruge StyleGallery som case, hvis du har tid til yderligere info? Gerne også om overvejelserne med fotografernes fremtrædende rolle i netværket. Vi kan enten gøre det her eller mail/telefon.

      Hvis du disker op med stof til en casebeskrivelse i bogen, kan jeg flikke en ønskeliste sammen derefter – om end jeg tror at det med blog’lovin delen var min største anke. Sådan som det fungerer nu er pigerne nemlig meget generøse med links og de fleste ved også, at det er hårdt arbejde er få sig en læserskare – jo flere links, jo mere indkomne trafik. I vil formodentlig øge incitamentet for de allerede etablerede bloggere, ved at lade dem hente trafik fra netværket.

  2. Anders Kragelund maj 3, 2009 at 18:27 #

    Hej Anna

    Lad os mødes og tale tingene igennem- vi har en fantastisk kantine:) Du kender min email.

    Mvh.

    Anders

Leave a Reply:

Gravatar Image