Altinget.dk har opdaget Løkke på nettet

Den politiske hjemmeside Altinget.dk har noteret sig mit indlæg om Lars Løkkes nye hjemmeside her på bloggen. Indlægget har affødt en længere diskussion på Kommunikationsforum, som primært drejer sig om:

1.    Skal Løkke selv twitte, eller er det ok at han har folk til den slags?
2.    Skal man bruge Twitter socialt, eller er det ok at bruge det som endnu en envejs-kommunikationskanal? Og hvor interessant er det egentlig?
3.     Er det utroværdigt at gå fra digital dinosaur til web 2.0-konge overnight?
lars-lc3b8kke-rasmussen-larsloekke-on-twitter-1

Mit bud på nogle svar:

ad1) Jeg spurgte i mandags Lars Løkkes kommunikationschef, Søs Marie Serup om, hvorvidt Løkke selv twittede. I søndags, hor han tiltrådte som statsminister, var det folkene omkring Løkke, der stod for at postere tweets, men alle opdateringerne var clearet med statsministeren. Om mandagen begyndte de så at skrive deres initialer bag opdateringerne, hvis det ikke er Løkke selv. SMS er således en forkortelse for Søs Marie Serup, og betyder ikke, at opdateringen foregik via sms. Nu er initialerne imidlertid forsvundet igen, hvilket tyder på, at det er Løkke selv, men hvem ved? Forløbet har i hvert fald skabt en del forvirring på Twitter om, hvem der står for hvad i Løkke-lejren.

Her havde det været smartere, hvis Løkke (eller hans folk) havde meldt klart ud på Twitter og på hjemmesiden om, hvem der egentlig opdaterer på vegne af Løkke. Hvis der bare er fuld åbenhed om det, er jeg sådan set ligeglad med, om det er ham selv eller hans kampagnefolk. Det skal bare være ærligt, og beskederne skal naturligvis være interessante.

ad2) Man kan vælge at bruge Twitter som envejskommunikation, dvs. at man ikke svarer på henvendelser eller henvender sig til andre. Men så vælger man også en unik mulighed for at kommunikere direkte med nogle interessante og engagerede vælgere fra. Og man signalerer, at man ikke rigtig har fattet, hvad Twitter går ud på. Omvendt er opdateringen af Twitter en arbejdsopgave, der ikke kræver nogen ekstra indsats, hvis man vælger dialogen fra, eftersom det i Løkkes tilfælde er det samme indhold, der ryger fra Twitter til Facebook og på hjemmesiden.

Igen er det afgørende, at Lars Løkke selv definerer rammerne for, hvordan han vil kommunikere. Hvis han melder ud, at han desværre ikke har tid til at svare på Twitter, så har man det at forholde sig til. Så kan man så vælge at følge ham eller lade være.

ad3) Det havde klart været federe, hvis Løkke havde brugt tid på at opbygge et online-netværk forud for magtskiftet. Så ville han starte på dag 1 i Statsministeriet med både Facebook-venner og Twitter-followers, og have etableret en dialog og troværdighed online, som kunne gavne ham i Statsministeriet. Nu starter han fra bunden, samtidig med hans tallerken er fuld af andre vigtige opgaver. Omvendt er springet til statsminister en god anledning til at skifte digital ham og skifte til et nyt  lækkert design.

En sidste problemstilling går på sidens indhold. Hvornår kommer der andet på end disse indholdstomme tweets, f.eks. noget politik?

Til onsdag d. 15. april har jeg lovet at lave en længere anmeldelse af Løkkes web-presence til Kforum, så her kan interesserede for endnu en dosis Løkke 2.0.

Reblog this post [with Zemanta]
Related Posts with Thumbnails

4 Responses to “Altinget.dk har opdaget Løkke på nettet”

  1. ne april 9, 2009 at 13:06 #

    apropos, så fremgår det ikke særligt tydeligt, hvem af jer der har skrevet dette indlæg…

  2. Anne Juel Jorgensen april 10, 2009 at 09:30 #

    Først, super spændende bogprojekt som jeg glæder mig til at følge.

    Dernæst, er helt enig i betragtningerne om Lars Løkkes debut med digital kommunikation. Hvis man ikke vil diaglogen, hvorfor så bruge Twitter? Det er også lige meget for mig, om en politiker selv twitter. Her kunne Venstre eller Statsministeriet have lært af fx 10 Downing Street som helt klart er skrevet af en kommunikationsrådgiver/embedsmand, men som også ind imellem går dialogens vej.

    Det kan i hvert fald virke som om, at Twitter bliver brugt, fordi det er hipt ligenu. Det er svært at se hvad strategien er. Og det er måske det, der er et af problemerne ved at gå fra “digital dinosaur til web 2.0-konge overnight”. Det tager tid at finde en stil og blive fortrolig med den.

    • Astrid Haug april 10, 2009 at 22:41 #

      @ne tak for din kommentar – Anna Ebbesen har straks gjort det muligt for andre at se, hvem af os der har forfattet hvilke indlæg. Så tak for tippet.

      @Anne JJ fedt at du følger med på vores blog :-) Dialog eller ej, så har Løkkes entré på Facebook og Twitter givet pote i form af positiv medieomtale. Berlingske.dk har bragt hele tre artikler om, at Løkke nu kvidrer og får Facebook-venner – dog uden en kritisk stillingtagen til, hvordan og hvorfor han bruger disse medier. Det er tankevækkende.

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Om det at blogge | Digitale tanker fra hverdagen - marts 2, 2011

    [...] nusse rundt i vores tema, og fx få ting som forfatteren vist på hver enkelt indlæg. En flink bruger gjorde os opmærksom på, at det ikke var synligt for læseren, hvad vi ikke selv havde set, da vi jo kan se det backend… Det kræver liiiiiige lidt mere at [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image