Danske modeblogs – på vej mod magtfulde svenske tilstande?

Meget tyder på at der er gang i de danske modeblogs. I sidste weekend overgik flere af dem fra egne til etablerede mediers platforme, ligesom flere af dem blev feteret af Diesel til et særarrangement i København. Er de danske modeblogs ved at blive voksne, og hvilke potentialer er der i det?

Siden Costume i sin februar udgave beskrev de 10 bedste modeblogs, som du bør følge, har jeg set nærmere på de danske modeblogs. Fællesnævneren er, at det er modeinteresserede piger i aldersgruppen 18-35 ca., der skriver om de seneste tendenser og ikke mindst: deres eget tøj, hvad de har på i dag og hvad de gerne vil købe i morgen.
Når H&M lancerer nyt, skriver de alle hvad fra den nye kollektion, som de gerne vil eje. De peger de vigtigste it-items ud, og viser hvordan det hele kan sættes sammen igen, så man ligner dem på podiet. Som en slags digital veninde, hiver de dagens frem for en og fortæller om, hvordan jeg kan sætte det sammen, så det flugter med tidens tendenser.  Disse fashionistaer udstikker dermed stildoktriner i nutid, og ikke som magasinerne, der kæmper med deres deadlines for at være aktuelle ved udgivelsestidspunktet. Mens bloggeren kan fortælle om dagens køb specifikt og hvor mange, der er tilbage i butikken nu, så må magasinerne nøjes med at fortælle generelt med en stor sandsynlighed for udsolgte hylder, skulle man gå i byen efter bladenes anvisninger.

Ud over min egen oplevelse af, om de har fingeren på pulsen eller ej, så er bloggernes magt ikke lige til at få øje på i Danmark. Og dog. Henover weekenden d. 21-22. Marts 2009 kunne modeblogsne ModeMedMere og Anywho annoncere forskellige typer af samarbejder: ModeMedMere indgik et samarbejde med Benjamin, og Anywho med Cover. De tre stilbevidste kvinder bag Anywho, havde tidligere på ugen også annonceret, at der kom til at ske ting og sager sammen med AOK i fremtiden.  Som sagt så gjort: Da weekenden var ovre, var Anywho nu inkluderet i Covers webunivers og med en side to i AOK. ModeMedMere havde sammen med tre andre bloggere nu fået en overbygning på deres blog, der gjorde dem til en del af et blogunivers styret af Benjamin Media. Foruden de fire bloggere, kan man også finde Woman og Cotumes redaktionelle blog med henvisninger til hinanden øverst på alle sider.


Måske nærmer vi os svenske tilstande?
For meget tyder på at den etablerede branche – medieudbydere såvel som producenter – har fået øjnene op for modebloggerne. I torsdags havde Diesel den første event af sin art i Danmark, hvor man afholdte Bloggers Night. Til tonerne af lækker lyd, smagen af shushi og cider, kunne de fremmeste danske modebloggere så tage for sig af retterne, og skrive om deres indkøbsdrømme derefter. Fortsætter udviklingen er det nok langt fra de sidste.

Den Svenske Model
Modsat deres danske søstre, kan modebloggerne i Sverige få en solid løn ud af deres blog. Flere af dem trækker over 100.000 om ugen, og kan indhente ditto i annonceindtægter. Som Dseneste kunne fortælle i maj sidste år, så valgte H&M den gang helt at overtage en 17årige gymnasieelevs blog, Kenzas.se – en af de mest læste modeblogs i Sverige. Et førstegangsopkøb, som dog ikke præger bloggen idag, der nu har blandede annoncer til fortsat store summer.

Adspurgt af sine læsere om, hvor meget hun tjener på bloggen, svarer hun flinkt med et lille screendump, der viser, at hun en given måned hentede 119.692 SEK ind på annoncer. Ikke dårligt for en gymnasieelev. Men hun er langt fra den eneste af de svenske modebloggere, der kan leve af det. Listen af professionelle modebloggere, der enten helt eller delvist lever af bloggen er lang i Sverige, og de mange læsere de har sig, gør dem til interessante for virksomheder at indgå partnerskaber eller reklameaftaler med. Ikke mindst fordi modebloggerne efterhånden kan make og breake et mærke, hvilket i den grad har fået modebranchens opmærksomhed.

Fremkomsten af magtfulde modebloggere rejser dog en debat, der fint illustrerer, hvad der sker, når nye kommunikationsformer lander ned midt mellem de gamle og den gamle lovgivning, der hidtid har reguleret ud fra gamle kommunikationskanaler. I dette tilfælde hvornår der er tale om skjult markedsføring af et produkt, og hvornår det er omtale af ens nye yndlingssweater, der bare tilfældigvis kommer fra dem, der sponsorere bloggen. Skellet ser ud til at gå ved, om en blogger har modtaget penge for at snakke om det helt særligt, som noget helt særligt – uden at berette, at hun har modtaget penge for at gøre det. Ikke at den mest trafik-besøgte svenske blogger, Blondibella, og det selskab der nu står bag hende, ikke finder andre indtægts former end annoncer. Fx da de til hendes 18års fødselsdagsfest lancerede en prisliste over, hvad annoncørerne skulle betale for derefter at blive omtalt på bloggen. De mange omdiskuterede tilfælde af skjult reklame i de svenske medier, har imidlertid fået den svenske forbrugerstyrelse til at gå ind i sagen og lave en decideret udredning af Blondibellas forhold til producenterne af de omtalte varer både i 2008 og nu igen i 2009. Hele affæren har fået Dagens Medier til at klandre hende og mest af alt hendes far, der står bag aktieselskabet bag bloggen, for at ødelægge bloggernes ry og rygte.

”Jag är övertygad om att det krävs en upprensning och en omfattande etisk diskussion om bloggen ska kunna bli en attraktiv, etablerad kanal för annonsörer.
Alla som jobbar kommersiellt med bloggar bör därför klargöra hur de ställer sig till smygreklam och köpta inlägg, och de bloggare som värnar om sin egen och bloggosfärens trovärdighet bör ifrågasätta de kollegor som säljer dold reklam med samma intensitet som de idag ifrågasätter “gammelmedias” alla förehavanden.
”, skriver Chefredaktør, Fredrik Svedjetun d. 5. Marts 2009.

Og den megen moro omkring bloggen ser ud til at have haft en negativ effekt på hendes ellers så store succes. Siden februar 2009 er besøgstallet faldet med hele 19%, hvilket får hendes status som Sveriges blogdronning, med den mest besøgte modeblog i landet til at vakle.

Samme udvikling, samme problemer/muligheder?
Nu mens de danske modeblogs er i hurtig vækst, er spørgsmålet om vi kommer til at have samme diskussion herhjemme? I Sverige har mange af de unge bloggere netop været så unge, at markedsføringsloven ikke just har været af interesse. Og måske derfor lettere at bryde. De mange andre bloggere i Sverige, ser dog ud til at have lært lektien og fundet på andre attraktive partnerskaber/ de har fundet dem.

På den få måneder gamle webshop bangerheads.se har de fx gjort bloggerne til eksperter. Hvor det ellers tit vil være frisører, der omtaler der yndlings hårprodukter, er det altså her bloggere. Her man klikke sig ind på deres blogs, og se hvilke produkter de foretrækker.

Og så kan man endda opnå rabat, hvis man er fast læser af den ene blog, Style By Kling, og spotter hendes indlæg ”Kling-rabat”.Her skriver hun, at hun har skaffet alle os læsere en yderligere 10% rabat på hendes yndlingsprodukter – vi skal bare skrive rabatkoden ”kling”, når vi bestiller. Se det kan man da kalde noget for noget. Og mon ikke, at vi kommer til at se mere af den salgs i fremtiden?

Dseneste har samtidig også en henvisning til den første webshop med socialt i slæt (kommenter gerne hvis du kender andre): Lindex. Her viser man bloggernes omtale af produktet via pingbacks. Et smart trick, som er let at implementere i alle shops – hvorfor ikke udnytte at andre omtaler dig? Særligt de store webshops ville kunne nyde godt af et sådant samspil, fordi deres produkter i forvejen er uhyre omtalt.

Jeg har tidligere undret mig over, hvorfor H&M ikke har kastet sig ud i tiltag der kobler de mange modeblogs (og andre) med ders produkter. Det ville være ideelt, med bare nogle linjer omkring deres links ind til tøjet, så man kunne få deres anbefalinger i real tid.

Ønsker til mere info og researchopgave er derfor:

  • Jeg vil forsøge at få nogle flere informationer ud af BangerHeads om deres aftale med bloggerne og hvad de selv mener, at de får ud af samarbejdet. Og rabatten for den sags skyld. Meget tyder på, at de var med fra starten af, da bloggen blev lanceret i december 2008.
  • Fingre i H&M. Både i forhold til deres brug af facebook connect i den seneste sommermode, og om de har tænkt sig at gå i Dielses fodspor i Danmark.
  • Diesel – hvad fik de ud af eventen? En af bloggerne omtalte end ikke besøget, og ingen af pigerne linkede til diesel.
  • Høre flere af de danske bloggere om, hvad de selv siger til deres egen rolle (og potentielle magt).

Billedet fra forsiden er bragt med samtykke fra fotografen, og kan ses på hendes fotostrøm på Flickr.

Reblog this post [with Zemanta]
Related Posts with Thumbnails

16 Responses to “Danske modeblogs – på vej mod magtfulde svenske tilstande?”

  1. Kia april 1, 2009 at 16:38 #

    Hej.
    Rigtig god artikel omkring modeblogging. Jeg tvivler dog på at de danske modebloggere bliver ligeså magtfulde og brugt som i Sverige. Det er DK dog for lille til. De fleste ved ikke engang hvad en blog er.. :)

    Jeg har kommenteret en del på Søren Storm Hansens indlæg om modeblogging her:

    http://www.dseneste.dk/index.php/blogs/gennembrud-for-danske-modeblogs/

    Kia.

  2. Anna Ebbesen april 1, 2009 at 21:19 #

    Hej Kia – tak for kommentaren og linket!
    Jeg vil mene, at de danske modeblogs har stort potentiale.
    1) Her-og-nu. Som du også selv skriver, så har I den store fordel af hastighed. I kan smække en ny trend hurtig på, og via mobiluploads sætte et glimt fra gaden på bloggen. Og ud til alle os andre, mens det stadig er på hylderne.
    2) Personlighed. Man kan følge den af jer, som ligner en i statur eller har samme stil som man har (eller vil have :).
    3) Budget. I stedet for modebladene der næsten udelukkende viser læserne de dyre drømme, kan man følge nogen, der er af ens budget – stort som småt. Som med din blog!

    Det kan man gøre, fordi blogs ikke koster i drift på sammen måde, så man kan have mindre nicher til store skarer, som ellers ikke ville være rentable. Jeg shopper fx rundt mellem flere modeblogs som overspringshandling, men ville aldrig købe flere modeblade på samme uge.

    Følger lige linket og ser, hvad du har skrevet her.
    Vh. Anna

  3. Merete april 11, 2009 at 22:40 #

    Jeg formoder, at det er vores blog der menes mht. manglende omtale af Diesels event, og jeg ville derfor gerne knytte en kommentar.
    Vi er rigtig glade for den stigende opmærksomhed til bloggerne, og det er rigtig skønt med invitationer til diverse. Men når man ser på aftenen hos Diesel, så var der stor mangel på information om, hvad der skulle ske, og vi så det derfor mere som en mulighed for at networke og sætte ansigt på de andre inviterede bloggere. Der var ikke tøjmæssigt noget der fandt vores interesse den aften og vi valgte derfor ikke at poste billeder af tøjet fra butikken, ligesom der ikke var nogle retningslinier eller krav for detagelse fra Diesels side. Derfor blev der på vores blog intet indlæg.
    Vi har valgt at det kun skal flashes tøj, som vi kan se os selv i på bloggen og vi er derfor ret selektive i vores valg. Vi synes dog begge at de stigende tiltag i invitationer til div. events er er virkelig god idé, da modebloggere generelt har en anden vinkel end f.eks. forskellige modeblade på markedet.

    /Merete

  4. Anna Ebbesen april 12, 2009 at 08:05 #

    Hej Merete – tak for kommentaren og de uddybende informationer!
    Samme dag som Diesel havde jer forbi, havde de også de svenske modebloggere inviteret til en pige aften. Heller ikke her var det tøjet der var i centrum, men i stedet forkælelse af de fremmødte:
    http://www.improveme.se/freja/20369
    http://www.finest.se/userBlog/?uid=6&beid=1097917
    Men formålet ser ud til at være det samme: få bloggerne til at hygge sig og hænge ud med hinanden, hvilket jeg da også tror er rigtigt valg. Hvis man havde presset jer med retningslinjer, havde det nok været en akavet oplevelse, og få spontane blogpost som resultat.

    Fuld respekt for at I ikke skriver, når der ikke er noget af interesse. Det vil jeg da også mene, er helt rigtigt valgt, og det der gør, at I netop har en integritet i forhold til mange af modebladene.

    I fik ikke goodiebags ligesom de svenske piger, vel? Kan se mange af dem efterfølgende udlovede dem på bloggen som små læser-konkurrencer.
    Vh. Anna

  5. Kia april 13, 2009 at 17:11 #

    Nej og vi fik heller ikke ordnet hår.. :)

  6. Merete april 14, 2009 at 22:37 #

    Nej, jeg kan se at den danske Diesel event slet ikke kan måle sig med den svenske. Lidt sjovt at det har været to så forskellige aftener, selvom konceptet egentlig var(eller måske burde være)det samme. Men igen viser det jo hvor langt de svenske bloggere er foran de danske.

  7. Anna Ebbesen april 15, 2009 at 21:20 #

    Måske skyldes den svenske succes også at de har fået mere omtale grundet deres høje trafiktal. Så vidt jeg kan se på det hele, så er der ingen oversigt over de mest beøgte danske blogs indenfor forskellige kategorier – kun medlemmerne af FDIMs oversigt + Twingleys, der viser dem, der er mest linkede til.
    Jo mere trafik = jo vigtigere = jo mere interessante at indgå partnerskab med. Og jo mere buzz, jo mere trafik = jo vigtere osv.osv.
    Hvor mange besøgende har I Merete? Kia har tidligere afsløret at være omkring de 500 unikke om dagen, med voldsomme udsving hvis store linker til http://fierceogfattig.blogspot.com/ – “uge 12 har jeg haft 550-950 besøgende om dagen” (http://www.dseneste.dk/index.php/blogs/gennembrud-for-danske-modeblogs/)

    Skriver I ikke en mail/kommenterer herpå hvis I oplever en stigning fra marts til medio maj fx? ville være interessant, hvis den stigende opmærksomhed fra virksomheder og etablerede medier, også bliver noget I kan mærke.

  8. Kia april 15, 2009 at 22:41 #

    Hej Anna. Der er kommet et nyt tiltag omkring besøgtal på modeblogs. Tjek blogtoppen.dk.

    Kia.

  9. Anna Ebbesen april 16, 2009 at 14:48 #

    Hej Kia – tak for tippet! Tjekker det lige :)
    Er i Tv-avisen om modeblogging som tendens kl.21.00. Sig til, hvis I får øget trafik!
    Kh. Anna

  10. Anna Ebbesen april 20, 2009 at 21:48 #


    Og sådan så det så ud, da jeg og Anywho var i tv-avisen om modeblogging som tendens.

Trackbacks/Pingbacks:

  1. Status på modeblogging efteråret 2010 | Lyt til elefanterne - august 9, 2010

    [...] mit første indlæg om modebloggernes fremkomst og potentielle magt, er modebloggerne gået fra at været en ny tendens til en fast del af [...]

  2. Hver anden dansker bruger sociale tjenester på nettet | Digitale tanker fra hverdagen - september 9, 2010

    [...] viser tallene ikke hvilke sfærer, der i sær har fået danskerne til tasterne. Men mon ikke de danske modeblogs tegner sig for en stor [...]

  3. Modeblogs kort fortalt: potentialer og faldgruber | Digitale tanker fra hverdagen - oktober 16, 2010

    [...] de som i Sverige kan ”make” eller ”breake” et mærke. Når omkring 67% angiver, at de stoler mest på ”en person som mig”, så er de personlige [...]

  4. Modeblogger Elin Kling + H&M = trend for 2011? | Digitale tanker fra hverdagen - januar 15, 2011

    [...] er Elin kling heller ikke din gennemsnits-bloggersker. Hun er en professionel forretningskvinde, der har skabt en karriere ud af sine forskellige [...]

  5. Det gode blogindlæg – 7 kendetegn | Digitale tanker fra hverdagen - juni 27, 2011

    [...] falder over indlægget i en søgning. På denne blog er det mest læste indlæg til dato “Danske modeblogs – på vej mod magtfulde svenske tilstande?“, som trods dateringen 28. marts 2009 stadig bliver læst hver uge. Skriv derfor så det kan [...]

  6. Mode på blog! | Modia Blog - juni 16, 2012

    [...] i mærkets egen webshop. Før det var Trine også en del af det hedengangne Styleblog, som var Benjamin Mediers første forsøg på at samle modebloggerne som en del af eget brand. Trine er nu en del af [...]

Leave a Reply:

Gravatar Image